Balancování po Džiddě z pohledu McLarenu
/ Velká cena Saúdské Arábie na okruhu v Džiddě přinesla další velký úspěch McLarenu. Britská stáj oslavila již čtvrté vítězství z pěti závodů v letošní sezóně Formule 1 a Oscar Piastri se navíc posunul do čela šampionátu. McLaren se zdá být nezastavitelný.
V letošní sezóně Formule 1 platí McLaren za nejlepší tým s nejrychlejším vozem a nejsilnější jezdeckou dvojicí. Úspěchům Oscara Piastriho a Landa Norrise dokáže vzdorovat zatím jen čtyřnásobný šampion Max Verstappen z Red Bullu, ale sám.
Nejinak tomu bylo i v Saúdské Arábii. Pole position sice těsně získal Verstappen, ale Piastri už na startu ukázal, že McLaren je favoritem. Bohužel charakter okruhu ale nedovolil delšímu souboji kolo na kolo a úzká šikana si vybrala svou daň. Výsledkem byl pětisekundový trest pro Verstappena.
To sice Piastriho dostalo vpřed, ale zase tolik práce mu to neulehčilo. Odjet 50 kol na městském okruhu v Džiddě za teploty 29°C není nic jednoduchého. Nepřekvapivě tak první myšlenky Piastriho po závodě směrovaly ke gauči a odpočinku. I když na rozdíl od Bahrajnu měl alespoň funkční láhev s vodou.
Naopak Norris čelil opačné výzvě. Ve 3. části kvalifikace totiž havaroval a jen se štěstím vyvázal jeho monopost McLaren MCL39 bez většího poškození. Brit tak mohl startovat z 10. místa a měl alespoň nějaké naděje na solidní bodové umístění.
I přes náročné podmínky se Norris dokázal posouvat vpřed. Prokousat se musel i přes taková jména, jako Carlos Sainz nebo Lewis Hamilton, aby nakonec proťal cílovou pásku na 4. místě. Jen těsně za Charlesem Leclercem s Ferrari.
V letošním roce má Formule 1 za sebou pět závodů, z toho čtyři z nich ovládl právě někdo z dvojice pilotů McLarenu. V Austrálii zvítězil Lando Norris, v Číně, Bahrajnu a naposledy také v Saúdské Arábii pak vyhrál Oscar Piastri. Verstappen překazil McLarenu radost jen na japonské Suzuce.
Zatímco u Red Bullu pořád bojují s tím, že mají jen jednoho pilota s výsledky, u McLarenu se nemají čeho bát. Piastri kromě divoké Austrálie skončil vždy na pódiu. Norris pak kromě Saúdské Arábie také. U britské stáje navíc může místní fanoušky těšit česká stopa v podobě partnera Allwyn.
V poháru konstruktérů tak není co řešit. Po pěti závodech vede McLaren s celkovým počtem 188 bodů a s náskokem 77 bodů na druhý Mercedes. Red Bullu patří až 3. místo s 89 body, a to na tom mohli být ještě hůř, nebýt diskvalifikace Ferrari v Číně.
V celkovém pořadí jezdců vedl od prvního závodu Lando Norris, který sezónu odstartoval vítězně v Austrálii. Avšak po Saúdské Arábii má Formule 1 nového lídra, a to Oscara Piastriho. Ten se do této pozice dostává poprvé ve své kariéře.
Piastri je zároveň prvním Australanem, který vede šampionát od Marka Webbera v roce 2010. Konkrétně se tak stalo po 14 letech, 5 měsících a 27 dnech. Shodou okolností je Webber dnes Piastriho manažerem a ten tak může spoléhat na rady někoho, kdo si tím opravdu prošel.
Webber tehdy závodil v barvách Red Bullu a bojoval o titul v jedné z nejdramatičtějších sezón v historii Formule 1. Šampionát vedl naposledy po Velké ceně Japonska, než následně v Koreji havaroval a pak už se do vedení vrátit nedokázal. Svůj první titul tehdy získal Sebastian Vettel a zbytek už je historie.
Pro McLaren se toho ale příliš mnoho nemění, Norris se propadl jen na celkové 2. místo se ztrátou 10 bodů na svého kolegu. Stále tak McLaren vévodí celému pořadí a jen si hlídá Verstappena, který je nedaleko na 3. příčce se ztrátou 2 bodů na Norrise.
Piastri se však teď stává lovnou zvěří a poprvé ho čeká úplně jiná výzva. Jenže Australan na sobě nedává nic znát a stále překvapuje svým ledovým klidem a pohodou. Naopak na Norrisovi je patrný velký tlak, a to v době, kdy se potřebuje vzchopit z nedávných nezdarů a opět najít konzistenci, která je naprosto klíčová.
Další díl příběhu nás čeká už o následujícím víkendu, kdy je na programu Velká cena Miami. Kromě toho, že se závodí, pro české fanoušky, ve večerních hodinách, tak nás zároveň čeká také sprintový víkend. Tedy minimum tréninku a hodně akce na trati.
Datum | Čas (Praha) | Událost |
---|---|---|
Pátek 2. května | 18.30 | Volný trénink |
22.30 | Sprint kvalifikace | |
Sobota 3. května | 18.00 | Sprint |
22.00 | Kvalifikace | |
Neděle 4. května | 22.00 | Závod |
