Předsezónní testování F1: Na co se můžeme těšit?
/ Je to tak, čekání na novou sezónu Formule 1 je už opravdu u konce. Ochutnávku sezóny 2025 jsme si mohli užít už minulý týden, kdy byly během akce F1 75 Live představeny všechny týmy a nové monoposty. Přichází však čas prvních oficiálních jízd. Po Formuli 2 tento týden konečně uvidíme v akci i monoposty královské kategorie – ve středu 26.2. totiž začíná předsezónní testování F1 na okruhu Bahrain International Circuit.
Testy budou probíhat během tří dnů, od středy 26.2. do pátku 28.2., vždy od 8:00 do 17:00 našeho času. Od 12:00 do 13:00 je na každý den plánována polední přestávka. Přímý přenos bude možné sledovat na platformě F1 TV Pro.
Session 1 | Session 2 | |
---|---|---|
Středa 26.2. | 08:00 - 12:00 | 13:00 - 17:00 |
Čtvrtek 27.2. | 08:00 - 12:00 | 13:00 - 17:00 |
Pátek 28.2. | 08:00 - 12:00 | 13:00 - 17:00 |
Na testování v Bahrajnu jsme zvyklí už z posledních let, ve kterých tento okruh postupně nahradil dříve tradiční dějiště testů - španělskou Barcelonu. Tento rok je však specifický tím, že Bahrajn nehostí úvodní podnik sezóny a první závod se uskuteční až o dva týdny později v Austrálii.
Na co se během testování můžeme těšit a které hlavní témata se tento týden vyplatí sledovat? Podle webu motorsport.com jsou to zejména tyto:
Snaha Red Bullu o zlepšení ovladatelosti monopostu
Red Bull byl před rokem na této akci bezpochyby špičkou - v úvodní den zvítězil s obrovským náskokem a byl si tak jistý svým celkovým tempem, že se vyhnul závěrečným jízdám. Velkou část výhody týmu však vytvořily slabší výkony jeho soupeřů.
Pokud bychom se však podívali lépe, problémy s RB20 byly zřejmé už od prvních dnů – Max Verstappen několikrát vyjel mimo trať kvůli těžkému ovládání auta a Sergio Perez měl technické problémy, které se v Red Bullu objevovaly častěji než u jiných top týmů minulý rok.
Tým během zimy pracoval na vylepšení ovládání RB20 a snažil se dohnat soupeře v oblasti zadních křídel s nízkým odporem. Nyní má šanci zjistit, jak se jeho úsilí vyplatilo. Nevěřte týmům a jezdcům, když říkají, že „je to jen testování" - jejich softwarová analýza konkurenčních vozidel dokáže i v této fázi odhalit, jak na tom v porovnání s konkurencí jsou.
McLaren sa pokúsi prelomiť bahrajnskú kliatbu
McLaren to měl na okruhu v Sachíru během současné formulové éry těžké. V roce 2022 přišel během testování o Daniela Ricciarda kvůli pozitivnímu testu na COVID-19 a jízdy Landa Norrise byly ovlivněny problémy s brzdami. V následujícím roce zaznamenal McLaren nejméně kol ze všech týmů.
V roce 2024 si McLaren po průlomovém zlepšení v polovině sezóny 2023 dělal velké naděje. Tým však rychle zjistil, že Ferrari je opět před nimi. Objevily se i menší problémy, jako nečistoty v palivovém systému, které narušily Norrisovu simulaci závodů. Za poslední tři roky byl nejlepší výsledek týmu v úvodních závodech šesté místo – v roce 2024.
Na odpověď, zda McLaren dokáže v Bahrajnu 2025 jako úřadující šampión konstruktérů zabojovat o prvenství, si počkáme ještě šest týdnů. Tento týden však testy s MCL39 naznačí jeho formu.
Sezónu 2024 ukončil britský tým dominantním vítězstvím, nyní však potřebuje plynulou a hladkou přípravu před odchodem do Melbourne na první závody nové sezóny.
Jak se bude v nových monopostech dařit nováčkům?
Před rokem vstupovala F1 do sezóny bez jakýchkoliv změn v sestavách jezdců. Nyní tvoří nováčci 30 % startovního pole – i když tři z nich jsou v trochu speciální kategorii.
Liam Lawson a Oliver Bearman už na svém kontě mají několik odjetých závodů, konkrétně je to 11 závodů pro nového jezdce Red Bullu a 3 závody pro mladého Angličana. I Jack Doohan už stihl svou premiéru zažít na konci minulé sezóny v Abú Zabí. Všechny však stále můžeme považovat za nováčky, protože dosud jezdili jen jako náhradníci nebo na dočasné smlouvy a nikdy neabsolvovali zimní testy.
Navzdory tomu mají výhodu, že už si prošli úvodním stresem závodu Formule 1 – na rozdíl od úplných nováčků jako Gabriel Bortoleto, Isack Hadjar a Andrea Kimi Antonelli. Posledně jmenovaný nahrazuje Lewise Hamiltona v Mercedesu, takže každé jeho kolo bude pod drobnohledem.
Jak bude fungovat spojení Hamilton a Ferrari pod září reflektorů F1
To samé platí i pro Antonelliho předchůdce – sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona.
V F1 začíná už potřetí znovu, ale na rozdíl od téměř 8 000 km testování před debutem s McLarenem v roce 2007 a tří čtyřdenních zimních testů v roce 2013 při přestupu do Mercedesu, nyní má na seznámení se s Ferrari SF-25 jen 1,5 dne.
Jelikož testovací den ve Fioranu minulý týden probíhal na demo pneumatikách Pirelli s omezeným počtem kilometrů, nadcházející testy jsou jeho první skutečnou šancí zhodnotit nové auto a tým.
Hamiltonův přestup do Ferrari je největším tématem předsezónního období 2025 – a jeho výkon v Bahrajnu bude určitě předmětem mnoha diskusí.
Šokující vývoj v technologické válce?
Připravte se na hodně diskusí o tom, jak týmy vyváží vývoj aut aktuální sezóny 2025 s vývojem úplně nových monopostů podle nových pravidel na příští rok.
Stáje ze středu pole pravděpodobně naplno investují do úvodu sezóny 2025, ale už po pár závodech přesměrují své zdroje na příštíroční auto. Proto už v Bahrajnu můžeme očekávat množství změn oproti verzím aut, které týmy představily minulý týden.
Z nedávné historie F1 vyplývá poučení, které by mohlo být tento týden aktuální. Aerodynamická pravidla se sice neměnila a nové vozy jsou jen evolucí těch z roku 2024, podobná situace ale byla i v roce 2020. A tehdy Mercedes šokoval paddock v barcelonských testech představením systému DAS.
Něco podobného by bylo velkým překvapením, ale vyplatí se sledovat palubní záběry, abychom si například všimli případných novinek v oblasti flexibilních křídel. Právě ty budou přísněji kontrolovány až na Velké ceně Španělska 2025, což je hluboko v sezóně, a tento týden se o nich určitě bude hodně mluvit.
Testovaní bude tento rok mimořádně důležité
Jak obvykle, týmy postaví své nové monoposty a jezdce na startovní rošt pro promo fotky k nové sérii Drive to Survive ještě předtím, než se ve středu poprvé otevře boxová ulička. A jelikož testování je prioritou, mnohá auta už budou mít na sobě aerodynamické senzory na měření přítlaku, připravené pro první ranní výjezd.
Na rozdíl od minulého roku, auta nezůstanou v paddocku v Sachíru až do prvního tréninku úvodní Velké ceny. Týmy se budou snažit od prvních minut odjet co nejvíce kol, aby inženýři měli co nejdříve k dispozici data na analýzu a případně mohli ještě před odletem do Melbourne cokoliv upravit.
Změna závodního kalendáře totiž způsobila, že tentokrát týmy nemají extra týden na zpracování dat a návrat na stejnou trať. Jak řekl šéf Racing Bulls Laurent Mekies na F175 Live: „Je to trochu složitější než když testujete a hned na to závodíte na té samé trati." Proto bychom tento týden měli vidět více odjetých kol než minulý rok.