S návratem k motorům V10 to nebude tak horké
/ To, co začalo jako drobná senzační zmínka prezidenta FIA, se během posledních několika týdnů změnilo v téma číslo jedna napříč celou Formulí 1. Došlo to až tak daleko, že v Bahrajnu dojde k zasedání mezi FIA a automobilkami, ale nakonec to tak horké asi nebude…
Na konci března se na sociálních sítích poněkud nečekaně zmínil Mohammed Ben Sulayem, současný prezident FIA, o tom, že by Formule 1 měla zvážit návrat k motorům V10 společně s přechodem na udržitelná paliva. Stalo se tak v kritické době, kdy se finalizují nová pravidla pro rok 2026.
To způsobilo velké pozdvižení. Na jedné straně automobilky a motorsport se svými snahami jít cestou technologického vývoje v rámci hybridních pohonných jednotek, na straně druhé ale fanoušci Formule 1 toužící po návratu hlučných klasických motorů.
Překvapivě se ukázalo, že FIA by byla takovému nápadu nakloněná. Snaží se totiž najít cestu, jak přilákat také nezávislé značky, jako je například Cosworth. Ty by se totiž nikdy nepustily do nákladného a náročného vývoje hybridních pohonných jednotek a FIA samozřejmě vnímá riziko, co by se stalo, kdyby automobilky začaly Formuli 1 opouštět.
Myšlenka návratu klasických motorů, ale s využitím udržitelného paliva, se kolem Formule 1 pohybuje už delší dobu. Jedním z jejích velkých propagátorů je například čtyřnásobný šampion Sebastian Vettel, který občas jezdí s historickými monoposty se starými motory V10, ale pohání je čistým udržitelným palivem.
„Miluju auta a miluju ten pocit jízdy s desetiválcem. Musíme se ptát, jaká je lepší cesta vpřed? A co je levnější? Současné přeplňované hybridní motory jsou drahé a jejich vývoj stojí celé jmění,“ řekl Vettel v jednom rozhovoru před několika lety.
Tehdy o něčem takovém nikdo nechtěl ani slyšet, ale nyní se situace najednou změnila. Téma začalo rezonovat celým paddockem a před závodním víkendem v Číně už se pomalu neřešilo nic jiného, a to nejen mezi jezdci, ale i mezi týmy, a hlavně výrobci pohonných jednotek.
Však už mají skoro hotovou novou generaci pohonných jednotek, která má debutovat již příští rok. Jde opět o šestiválce o objemu 1,6L s přeplňováním a s hybridní jednotkou. Přitom se ale také počítá s plně udržitelným palivem.
Největší rozdíly spočívají hlavně v zjednodušení celé jednotky, odstranění MGU-H a zesílení výkonu MGU-K, které má nyní dodávat až 50% výkonu (oproti současným 20%) do pohonné jednotky.
Dokonce se začalo řešit, zda by se s novými motory V10 mohlo začít závodit už v roce 2028, což by znamenalo zmrazení současných pohonných jednotek a zrušení veškerého vývoje na těch nových. To se samozřejmě hned ozvalo Audi, které připomnělo, že do F1 vstupuje jen na základě nových pravidel. Navíc, německá značka ani nemá motor současné specifikace, takže by nemohla do F1 ani vstoupit.
Taková změna tedy nedává žádný smysl, ale už stejně došlo na pomyslné zemětřesení. V Bahrajnu se dokonce oficiálně sejdou výrobci pohonných jednotek s FIA na oficiálním zasedání, aby celou situaci vyřešili.
Podle současných pravidel se musí domluvit alespoň 4 z 5 výrobců, což jsou Mercedes, Ferrari, Honda, Audi a Red Bull Powertrains s podporou Fordu. U Audi je tedy jasno, protože by nemohlo ve Formuli 1 vůbec závodit. Honda rovněž míří na vývoj v oblasti hybridních technologií a stejně to vidí i Mercedes, ačkoliv ten se tolik nebrání návratu k desetiválcům, pokud by to šlo společně s hybridními jednotkami.
Myšlenku FIA o návratu motorů V10 tak podporují hlavně Ferrari a Red Bull. Desetiválce naposledy vládly Formuli 1 od poloviny 90. let až do roku 2005, kdy se královna motorsportu přesunula k osmiválcům. Pak už následovala změna k současným pohonným jednotkám. Na návrat do minulosti se však zatím těšit nemůžeme.