Reklama
background
Eddie Jordan BW

Zemřel Eddie Jordan, bývalý majitel stáje Formule 1

Lukáš Redl

4 min čtení
 komentářů

/ Bývalý závodník, obchodník, moderátor, a hlavně majitel stejnojmenného týmu Formule 1 zemřel ve věku 76 let. Poslední rok bojoval s agresivní rakovinou prostaty. Nad ztrátou charismatického, energického Ira, který byl vždy plný života, truchlí celý svět Formule 1.

Během svého života byl Eddie Jordan u některých z největších příběhů motorsportu. Právě on dal jako první šanci ve Formuli 1 Michaelu Schumacherovi v roce 1991. Také jako první v roce 2012 řekl, že Lewis Hamilton přestoupí do Mercedesu. Patřil k oblíbeným osobnostem paddocku, přičemž svým přístupem nezřídka uvedl jezdce nebo týmové manažery do rozpaků. Nebál se s nimi na kameru mluvit napřímo a otevřeně.

Edmund Patrick Jordan, kterému všichni přezdívali Eddie nebo EJ, se narodil 30. března 1948 v Dublinu. Kdyby neobjevil svět motorsportu, možná by se stal knězem nebo zubařem. Ve 22 letech, kdy trávil léto pracovně na ostrově Jersey, ho ovšem pohltily motokáry a o rok později už ovládl irský motokárový šampionát. Následně zamířil do Formule Ford, testoval s McLarenem ve Formuli 1 a v roce 1981 se také zúčastnil závodu 24 hodin Le Mans, který ovšem nedokončil.

View post on Instagram
 

Jeho největší talent ovšem nespočíval za volantem, ale mimo něj. Vždy to uměl dobře s penězi, a tak založil vlastní tým Eddie Jordan Racing. S ním se postupně dostal až do Formule 3000, kde v roce 1989 získal titul s Jeanem Alesim. V roce 1991 pak založil stáj Jordan Grand Prix a vstoupil do královny motorsportu. Ve světě Formule 1 se ale dokázal rychle etablovat a získat si respekt soupeřů. Ještě v ten samý rok ve Spa-Francorchamps posadil do kokpitu německého mladíka Michaela Schumachera.

Nejlepší roky pro Jordanův tým přišly na konci 90. let, kdy tým získal celkem čtyři vítězství a společně s Heinz-Haraldem Frentzenem v roce 1999 bojovali dokonce o titul. I tehdy téměř nemyslitelné pro malý privátní tým.

View post on Instagram
 

Pak ale přišlo období velkých investic ze strany automobilek, ztráta podpory Hondy a také omezení příjmů z tabákové reklamy. To zapříčinilo také pád týmu Jordan, i když ale ještě stihl do Formule 1 přivést také Takumu Sata, japonského jezdce, který je nyní legendou v Americe jakožto dvojnásobný šampion 500 mil Indianapolis.

Nejtěžší chvíle přišla v roce 2005, kdy byl Eddie Jordan nucen svůj tým prodat. Nový vlastník tým přejmenoval na Midland MF1 Racing, ale tým nadále zůstal v problémech a v následujících několika letech tým putoval k novým majitelům. Nakonec se ale ve Formuli 1 drží dodnes, aktuálně je v rukou Lawrence Strolla a automobilky Aston Martin.

Eddie si ale našel cestu zpět. V roce 2009 kývl na nabídku BBC Sport a stal se jedním z moderátorů britských přenosů Formule 1. Nové role se zhostil bravurně a společně s Davidem Coulthardem a Jakem Humphreym utvořili legendární trio. Na televizních obrazovkách zůstal pak ještě na kanále Channel 4, a to až do roku 2023. V letech 2016 až 2018 patřil také do moderátorského týmu pořadu Top Gear.

View post on Instagram
 

Kromě toho se věnoval hudbě. Miloval rock and roll a měl i vlastní kapelu s názvem V10, ve které působil jako bubeník. Absolvoval i turné se skupinou s názvem „Eddie and the Robbers“ (v překladu Eddie a Lupiči), který vymyslel jeho blízký přítel Bernie Ecclestone. Zároveň se také věnoval i jachtaření a hlavně obchodování. Vždy se řídil starým irským mottem „Mít více peněz než času“, ale stejně tak důležité pro něj bylo věnovat se rodině a charitě. Právě za to, a také za své zásluhy ve světě motorsportu, získal v roce 2012 Řád britského impéria.

Během své kariéry zažil Eddie Jordan také celou řadu fascinujících příběhů. Jedním z nejznámějších je ten o názvu prvního vozu Jordan ve Formuli 1. Původně měl mít číselné označení 911, ale to se nelíbilo Porsche. Jordan však ukázal svůj obchodní talent, a i když formuli nakonec přejmenoval na 191, tak si u Porsche na usmířenou domluvil jedno nové Porsche 911 zdarma jako dárek.

O své vzpomínky na, někdy až divokou, obchodní éru 80. a 90. let ve světě motorsportu se dělil s formulovými fanoušky ve svém podcastu Formula For Success. Ten založili v roce 2023 společně s Davidem Coulthardem. Na něm se Eddie Jordan podílel až do posledních dní.

View post on Instagram
 

Aktualizováno 21.3. - Oficiální kondolenční kniha od irského klubu motorsportu

 komentářů
Sdílej