Okružní Dakar 2026
/ Ředitel závodu David Castera odhalil první detaily ohledně Dakaru 2026. Mezi novinky patří koncept tzv. refuge bivuacu, který v jistém slova smyslu nahradí Chrono 48 a maratonské etapy. Dakar 2026 odstartuje 3. ledna v Yanbu a 17. ledna v něm zase skončí. Spolu se čtyřmi okruhovými etapami má tento koncept pomoct logistice. Bohužel ani letos se posádky nepodívají do dunoviště Empty Quarter.
Organizační tým okolo Davida Castery konečně nastínil příští ročník slavného Dakaru. Největší změnou pro ročník 2026 bude samotná koncepce trasy. Poprvé se v Saudské Arabii pojede okruh. Posádky zahájí závod prologem v městě Yanbu. Odsud budou pokračovat na sever a poté do Rijádu, kde proběhne den volna. Z Rijádu se následně vydají na jih, a nakonec zpět do Yanbu.

Avšak 14 etap bude mnohem složitějších než je tento strohý popis. Do Yanbu budou vozy a motocykly přepraveny, stejně jako v loni, lodí z Barcelony. V přístavní městě bude také startovní bivak. V jeho okolí se také bude nacházet tzv. private test a prolog, který bude měřit něco okolo 30 kilometrů.
Úvodní etapa bude jednou ze čtyř okruhových etap. To znamená, že posádky ráno vyrazí ze stejného bivaku a večer se do něj zase vrátí. Po letošním ročníku se také pořadatelé rozhodli zjednodušit úvodní etapu. Všechny zbylé, s výjimkou závěrečné etapy, by měly obsahovat alespoň 450 závodních kilometrů. Z toho také vyplývá, že kromě úvodního bude zřízeno ještě šest dalších bivaků.

Další novinkou bude tzv. refuge bivak. Jedná se o spojení maratonské etapy a Chrona 48. Posádky ráno vyrazí z klasického bivaku a po dojetí etapy na ně nebude čekat další klasický bivak, ale jen refuge bivak bez jakékoliv infrastruktury. V tomto bivaku po vzoru Chrona dostanou posádky jen stan, spacák a příděl potravin. Na vozech budou moct pracovat jen posádky a teoreticky ostatní závodníci, kteří by dané posádce chtěli pomoct. Týmy zůstanou po celou dobu v klasickém bivaku.

Na první pohled by se zdálo, že se jedná pouze o přejmenování, ale opak je pravdou. Čas se nebude zastavovat jako na Chronu, ale bude se jednat o dvě separátní etapy. Tím chce pořadatel předejít taktizování ohledně lepší startovní pozice. Etapa Marathon – Refuge bude na programu dvakrát. Pojede se v polovině prvního týdne Dakaru a poté v polovině druhého týdne.

Stejně jako letos si také posádky příliš neužijí dun. Opět je totiž z programu vynecháno slavné dunoviště Empty Quarter, avšak osobně se domnívám, že tato oblast byla vynechána kvůli snaze zjednodušit logistiku. I přestože pořadatel slibuje 70 % nových tratí, tak by se opět měla většina Dakaru odehrávat na kamenech.
Proto po vzoru letošního Dakaru budou na určitých velmi kamenitých etapách tzv. pit stopy. Jedná se o průjezdovou kontrolu, kde mají posádky možnost asistence od týmů a výměny dílů. Avšak čas mají jen velmi omezený, a proto je v časovém limitu velmi obtížné stihnout více než výměnu pneumatik. Po překročení by posádka dostala časové penalizace. Tuhle situaci letos zažil Martin Prokop, když v tomto pit stopu potřeboval vyměnit poloosu.
Dále má pořadatel v plánu čtyři etapy rozdělit zvlášť pro motocykly a zvlášť pro automobily a kamiony. Letos se toto rozhodnutí osvědčilo, a proto bude použito i příští rok. Hlavními důvody jsou zvýšená bezpečnost a také další zamezení taktizování se startovními pozicemi.
„Start i cíl v Yanbu mě potěšil, to je určitě příjemná změna. Bohužel se ani s motorkami nepodíváme do Empty Quarter, což mě mrzí, ale nechám se překvapit, co pro nás pořadatelé vymysleli místo toho.“, říká David Pabiška z SP Moto Bohemia Racing Team.

Nyní pár slov, co se závodních speciálů týče. Bohužel ani po naléhání posádek pilotujících kamiony jim pořadatel s požadavkem navrácení maximální rychlosti na 140 km/h nevyšel vstříc.
„Marathon-refuge je něco, na co se opravdu těším, protože přesně o tom je Dakar.“, sděluje své dojmy z novinek Martin Macík z MM Technology. „Obecně nás maratonské etapy baví, ale také záleží, kudy povedou. Pro kamiony není optimální převaha kamenitého terénu a budou nám chybět obří duny v Empty Quarter, ale pořadatelé slibují 70 % nových tras, tak věřím, že o žádný zážitek nepřijdeme.“

Změny se také dočkala kategorie Stock. Byly poveleny některé výkonností úpravy, a právě tato změna přilákala britskou automobilku Land Rover. Ta na Dakar 2026 plánuje vyslat tři vozy pilotované Stéphanem Peterhanselem, Rokasem Baciuškou a Sarou Price. Po dlouhých letech tak bude mít Toyota konečně v kategorii Stock konkurenta.

Oblíbená kategorie Dakar Classic, do které mohou být přihlášeny vozy vyrobené do roku 2005, se příští rok dočká rekordní délky. Pro posádky je připraveno 4500 měřených kilometrů. Novinkou také letos bude tzv. super-regularity etapa. V ní budou muset posádky navigovat, ale i se držet jízdy pravidelnosti.
„Jsme nadšené z novinek v kategorii Dakar Classic, hlavně z návratu do klasických maratonských bivaků a také ze zařazení “super-regularity”, tj, přidání ztíženého regularity testu – to znamená vypnutí pomocných gps přístrojů.“, říkají Bára Holická a Lucka Engová za DUCKAR Team. “Je to zase větší návrat do starých dob. Když se někde sekneme, zjistíme to třeba až za 10 km, protože nám nebude sedět roadbook, a to bude zábava a challenge. To nás baví.“

Poslední dva projekty, které pořadatelský tým pro nadcházející Dakar chystá jsou Dakar Next Gen a Mission 1000. První jmenovaný je zaměřený na podporu lokálních talentů. Nejlepší z nich si totiž zajistí vstupenku na Dakar 2027. Mission 1000 bude už potřetí poskytovat prostředí pro testování nových technologií jako je vodíkový pohon.
Odhalení těchto novinek kromě online formy proběhlo i na několika místech prezenčně a mezi nimi již podruhé byla i Česká republika. Letos k prezentaci došlo v prostorách Břevnovského kláštera.