Jan Šťovíček: Návrat MotoGP a vize Formule 1 v Brně
/ Prezident Autoklubu ČR v exkluzivním rozhovoru o návratu špičkových závodů do Brna a ambiciózních plánech na získání Formule 1.
Když Jan Štovíček, prezident Autoklubu České republiky, před několika lety mluvil o návratu MotoGP do Brna, mnozí jeho vizi považovali za příliš ambiciózní. Dnes se stala realitou. Brněnský okruh se vrací na mapu světového motorsportu a za tímto úspěchem stojí právě Štovíčkova vytrvalost, diplomatické schopnosti a vášeň pro český motorsport.
Brno opět na mapě světového motorsportu
„V uplynulém roce považuji za významný úspěch pokračování světové rally. Vnímám to jako naplnění přání mnoha generací motorsportových nadšenců," uvádí Štovíček v rozhovoru. Pod jeho vedením se podařilo do České republiky přivést mistrovství světa v rally, což byl teprve začátek ambiciózního plánu oživit českou motorsportovou scénu.
Zásadním zlomem však byl vstup nového majitele do Automotodromu Brno. „Významným milníkem bylo zahájení jednání s novým majitelem Automotodromu Brno, panem Hubáčkem," vysvětluje Štovíček. „Zpočátku nahlížel na okruh primárně z obchodního hlediska s alternativními možnostmi využití, nicméně velmi rychle rozpoznal jedinečný potenciál a hodnotu Masarykova okruhu pro motorsport. Pochopil, že zachování této významné motorsportové tradice může být nejen prestižní záležitostí, ale i perspektivním obchodním rozhodnutím."
Díky finančnímu zázemí skupiny Creditas a vstřícnému přístupu pana Hubáčka se podařilo zahájit potřebné rekonstrukce okruhu. „V současnosti na místě probíhají intenzivní stavební práce. Realizují se úpravy bezpečnostních zón včetně změn sklonu terénu. Pokládají se dvě vrstvy asfaltu pro zajištění dlouhodobé kvality povrchu," popisuje Štovíček aktuální práce.
Podpora města a státu
Klíčovou roli v návratu MotoGP hrála také podpora místních samospráv a státu. „Absolvoval jsem jednání s primátorkou města Brna i s hejtmanem Jihomoravského kraje, kteří projektu vyjádřili jednoznačnou podporu. Byl jsem velmi pozitivně překvapen jejich vstřícností a ochotou poskytnout finanční příspěvek ve výši 35 milionů korun," zdůrazňuje Štovíček.
Významnou finanční injekci přislíbila také vláda, která svůj závazek již oficiálně potvrdila. „Kabinet premiéra Petra Fialy již schválil podporu ve výši 100 milionů korun ročně na tři následující ročníky MotoGP v Brně, počínaje tím letošním," upřesňuje Štovíček. „Tyto prostředky budou Autoklubu ČR vypláceny prostřednictvím Národní sportovní agentury." Štovíček dodává, že právě o této dotaci se na vládní úrovni diskutovalo nejvíce, avšak návrat prestižního šampionátu na Masarykův okruh po pětileté pauze byl nakonec vyhodnocen jako priorita hodná podpory.
Další prestižní série na obzoru
Úspěšný návrat MotoGP do Brna je však jen začátkem. Jan Štovíček odhaluje, že jsou v jednání o přivedení dalších prestižních závodních sérií. „S promotérem Světového vytrvalostního šampionátu (WEC) máme navázány velmi dobré vztahy. Při nedávném setkání se zástupci promotéra byla jednou z prvních diskutovaných otázek možnost uspořádání závodu v Brně. Z jejich strany je tedy evidentní zájem," říká s nadšením.
Ještě dostupnější variantou je německá série DTM. „S německými partnery máme vybudovanou kvalitní spolupráci v oblasti rally, což vytváří předpoklady pro rozšíření na sérii DTM, která by do prostředí brněnského okruhu výborně zapadla. Jedná se o atraktivní vozy s potenciálem přilákat značné množství diváků, včetně návštěvníků z Německa," vysvětluje Štovíček. „V německém prostředí má DTM mimořádný status, často převyšující i zájem o Formuli 1. Jejich závody pravidelně přitahují návštěvnost až kolem 150 tisíc diváků."
Formule 1 - sen, který může být skutečností
Nejambicióznějším plánem je však přivedení Formule 1 do Brna. „Brněnský okruh byl koncipován s parametry umožňujícími pořádání závodů Formule 1," zdůrazňuje Štovíček a dodává: „Při návštěvě okruhu v Zandvoortu jsem byl zpočátku skeptický vzhledem k jeho úzkému profilu, klopeným zatáčkám a blízkosti písčitých ploch. Přesto se tam nyní Formule 1 úspěšně jezdí. To potvrzuje, že s adekvátním přístupem lze realizovat i projekty, které se zpočátku jeví jako velmi náročné."
Podle Štovíčka splňuje Brno všechny potřebné předpoklady: „Brno disponuje strategicky výhodnou polohou v centru Evropy, což představuje značnou výhodu. Jako druhé největší město České republiky nabízí dostatečnou ubytovací kapacitu, což bylo již ověřeno při pořádání závodů MotoGP. V bezprostřední blízkosti okruhu se nachází letiště a v dosahu devadesáti minut jízdy je mezinárodní letiště ve Vídni. Veškerá potřebná infrastruktura je tedy k dispozici."
Největší překážkou je především promotérský poplatek. „Pro ilustraci, Hungaroring hradí promotérský poplatek ve výši přibližně 50 milionů dolarů, což představuje významnou částku," přiznává Štovíček. „Z ekonomického hlediska to však vnímám jako potenciálně rentabilní investiční příležitost. Při zajištění vhodného investora se vložené prostředky mohou navrátit. Dle informací od organizátorů jiných evropských závodů, které vykazují stabilně vysokou návštěvnost a jsou pravidelně vyprodány, se takováto investice ekonomicky vyplatí."
Jako potenciální cestu vidí Štovíček propojení se soukromými českými investory. „Potenciálních českých investorů s vášní pro motorsport existuje více a právě oni by mohli sehrát klíčovou roli v realizaci tohoto projektu."
Česká stopa ve světovém motorsportu
Štovíček se věnuje také podpoře českých jezdců v top sériích. „V současnosti máme české zastoupení v motocyklovém sportu prostřednictvím Filipa Salače a ve formulových závodech díky Romanu Staňkovi. Mým profesním i osobním cílem je podpořit tyto dva talentované jezdce v jejich cestě do nejvyšších kategorií - do MotoGP i do Formule 1," svěřuje se.
O Filipu Salačovi říká: „Filip uzavřel dohodu s Automotodromem Brno ohledně možnosti intenzivního tréninku. Jeho ambicí je absolvovat na okruhu dostatečný počet kilometrů, aby získal detailní znalost každého úseku tratě a mohl tak maximálně využít výhodu domácího prostředí."
O Romanu Staňkovi, který závodí v seriálu Formule 2, hovoří s nadějí: „Roman prokázal své mimořádné jezdecké kvality a nyní dostane příležitost v konkurenceschopném týmu s kvalitní technikou. Jsem přesvědčen, že má předpoklady získat pozici testovacího jezdce některého z týmů Formule 1. Při dosažení konzistentně dobrých výsledků a zvládnutí všech aspektů profesionální kariéry není jeho vstup do Formule 1 v následující sezóně nereálným scénářem."
Nová éra českého motorsportu
Jan Štovíček svými aktivitami otevírá novou kapitolu českého motorsportu. Jeho vize se postupně naplňují - nejprve WRC, nyní MotoGP a v budoucnu možná i Formule 1 a další prestižní série.
„V minulosti se mnozí stavěli skepticky k myšlence návratu MotoGP do Brna či pořádání mistrovství světa v rally na našem území. Současný vývoj však potvrzuje, že s adekvátním přístupem a nasazením lze tyto ambiciózní cíle skutečně realizovat," uzavírá Štovíček s optimismem, který je pro jeho práci charakteristický.
Díky jeho diplomatickému úsilí, vytrvalosti a schopnosti spojovat správné lidi se český motorsport vrací na světovou mapu. A sen o Formuli 1 v Brně? S Janem Štovíčkem v čele Autoklubu ČR se zdá být blíže než kdykoliv předtím.