Kontroverzní vítězství pro BMW na Nürburgringu
/ Letošní ročník legendárního závodu 24 hodin Nürburgringu byl plný akce. Horké, ale hlavně suché počasí slibovalo napínavý závod. O šanci na rekord ve vzdálenosti však závod přišel hned ze začátku, když byla kvůli výpadku elektřiny vyvěšena červená vlajka. Ze souboje o vedení postupně odpadala auta až zbyla jen dvě. Porsche týmu Manthey EMA a BMW týmu ROWE Racing. Závod nakonec rozhodla penalizace za kontakt s jiným vozem, který udělal Kévin Este. Z vítězství se tak radoval tým ROWE Racing.
53. ročník závodu 24 hodin Nürburgringu i přes oslabenou startovní listinu, byl naprosto strhující. Proč oslabenou ptáte se? Závod totiž termínově kolidoval se závodem 6 hodin Watkins Glenu patřícím do seriálu IMSA. I přesto dosahovalo závodění nevídaných úrovní, protože poprvé od roku 2001 bylo celý týden závodu v okolí okruhu sucho.
Z pole position do závodu odstartovalo Porsche číslo 911 týmu Manthey EMA. Avšak již kvalifikace by se letos dala označit za lehce kontroverzní. V původní Top Qualifying totiž těžce havaroval Laurens Vanthoor v sekci tratě zvané Schwedenkreuz, což je hodně utažená pravotočivá zatáčka, které předchází dlouhá rovinka. Následky odpovídaly rychlosti, a proto mohl Vanthoor mluvit o štěstí, když havárii odneslo jen Porsche číslo 16 týmu Scherer Sport PHX. To však bylo na odpis a do závodu nastoupit nemohlo.
Na Vanthoorovu havárii navázal incident s Mirkem Bortolottim. Ten si nevšiml červených vlajek, kterými mávali traťoví maršálové po Vanthoorově havárii. Celkově projel kolem devíti traťových maršálů, než zpomalil na požadovanou rychlost 80 km/h. Po domluvě s ředitelstvím závodu mu bylo povoleno do závodu odstartovat, ale jeho vůz číslo 27 byl posunut na konec první startovací skupiny a Bortolottimu byla podmíněně odebrána licence na závodění okolo Nürburgringu.
Nyní bych se chtěl ještě krátce vrátit ke startovacím skupinám. Vozy jsou před startem rozděleny do tří skupin, které startují s rozdílem tří minut, aby se předešlo kolizím. První startovní skupina obsahuje vozy kategorie SP 9, tedy GT3. Může také obsahovat vozy kategorie GT2, ale ani jeden takový se letošního závodu neúčastnil. Druhá skupina obsahuje vozy jako jsou cupová Porsche, GT4 nebo rychlejší vozy z kategorie TCR. Nakonec třetí skupina obsahuje zbytek. Letos ji přes start vedl vůz Subaru WRX.
Po startu se do vedení podle očekávání dostal Thomas Preining v Porsche týmu Manthey EMA. Za ním se držel vůz číslo 33, tedy jeden z vozů týmu Falken Motorsports. Zajímavé však bylo sledovat postup vozů, které startovali poměrně hluboko v poli. Jedním z nich bylo například BMW týmu ROWE Racing číslo 98, které se za úvodní hodinu posunulo o šest pozic.
Hodinu a půl po startu závod se však na obzoru objevila noční můra každého fanouška tohoto závodu, a tím byla červená vlajka. Počasí však bylo výborné, tak proč? Došlo totiž k výpadku proudu v boxech. Závod byl kvůli tomu zastaven a trvalo 2 hodiny, než byl znovu odstartován. A jaká vlastně byla příčina výpadku proudu? Paradoxně za ni opět mohlo počasí. Týmy využívaly v boxech klimatizace tak intenzivně, až přetížili síť.
Uspořádat pořadí pro restart byl další oříšek pro vedení závodu, jelikož červená vlajka byla vyvěšena těsně po zastávce v boxech pro některé týmy. Proto rozhodujícím faktorem bylo poslední rychlé kolo, a nejen pořadí v moment vyvěšení červené vlajky. V první řadě tak odstartovala dvě Porsche, číslo 911 týmu Manthey EMA a číslo 33 týmu Falken Motorsports. Po restartu se Kévin Estre opět dostal do vedení a získal si značný náskok. Vůz číslo 33 se držel na druhém místě, ale na třetí místo se propracoval Kelvin van der Linde. Zhruba do šesté hodiny závod probíhal poměrně klidně. Na špičce se drželo několik vozů včetně ROWE BMW, Manthey Porsche, Falken Porsche, Rinaldi Ferrari, GetSpeed Mercedes a Scherer Audi.
Poté však přišel zvrat. Vůz BMW 325i číslo 101 kolidoval s cupovým Porsche číslo 94, a to zůstalo otočené na trati. Kontakt se stal v první šikaně na „novém okruhu“. Vzápětí přifrčeli na scénu Falken Porsche číslo 33 a ROWE BMW číslo 98. Traťový maršálové nezareagovali dostatečně včas, a tak nevarovaný a poté i světlomety oslepený Julien Andlauer čelně naboural do stojícího Porsche číslo 94. Kelvin van der Linde se incidentu vyhnul jen tak tak, avšak obě Porsche byly na odpis a s nimi i naděje týmu Falken Motorsports.
Tato smolná havárie však nebyla jediným incidentem sobotního podvečera. Vůz Audi číslo 1 týmu Scherer Sport PHX zažil hned dva těsné momenty. Dále se také udál jeden z velmi kontroverzních momentů závodu. Kelvin van der Linde totiž kolidoval s vozem Porsche Cayman, které bylo jedním z kandidátů na vítězství ve své skupině. Kolize jim však vystavila předčasnou stopku. Van der Linde byl penalizován v hodnotě 32 vteřin. Tým poté vznesl protest a penalizace byla na základě předložených důkazů stažena.
Příchod noci znamenal konec hned několika vozidel. Prvním z nich byl Mercedes týmu GetSpeed číslo 17. Maro Engel zrovna odjížděl z boxové stojánky, když mu vypověděl službu diferenciál. Vůz byl zatlačen do garáže a po krátké prohlídce byl jeho osud zpečetěn. Ze závodu také muselo odstoupit Audi týmu Scherer Sport PHX. Vůz potkaly problémy s elektronikou, kvůli kterým naboural Luca Ludwig do zdi v zatáčce Steilstrecke těsně před slavným úsekem Caracciola-Karussell.
Jelikož se závod konal v den, kdy je noc nejkratší v roce, tak se fanoušků dostalo „pouze“ osm hodin závodění ve tmě. Na druhou stranu je fakt, že na Nürburgringu není obvyklé, aby se závodilo celou noc, jelikož běžně zhruba v tuto dobu přijdou na řadu déšť a mlha a závod je prostřednictvím červené vlajky zastaven.
Krátce po východu slunce musela být většina fanoušků velmi smutná, tedy samozřejmě ta část, která byla stále ještě vzhůru. Dacia Logan číslo 300, která se ze začátku závodu potýkala s problémy s motorem, totiž kolidovala s vozem Aston Martin číslo 74 a její působení v závodě definitivně skončilo. Ranní hodiny také znamenali konec pro druhé Porsche týmu Falken Motorsport. Při výjezdu na rovinku Döttinger Höhe se ze zadní části vozu ozval velice znepokojivý zvuk a bylo hotovo. Příčinou odstoupení byla porucha hnacího ústrojí, pravděpodobně poloosa.
V dopoledních hodinách se navíc vyostřil souboj o vedení. Ve vedení i nadále zůstávalo Manthey Porsche přezdívané Grello, ale Ferrari týmu Rinaldi začalo postupně upadat z druhého místa, a nakonec bylo i předjeto vozem BMW týmu ROWE Racing. To nastolilo takové tempo, že dokonce smazalo skoro dvouminutovou ztrátu na vedoucí Grello.
Ještě něž přejdeme k rozuzlení souboje o vítězství, tak bych se chtěl pověnovat týmům, které ze souboje o vítězství a vlastně i šance na výsledek vypadly v neděli. Krátce nad ránem havaroval v zatáčce Klostertal Aston Martin číslo 169. Další havárie zahrnovala dva vozy. Hyundai číslo 303 a Lamborghini číslo 27. Daniel Juncadella naboural vůz Hyundai. Ten poté naboural do zdi a závod pro něj skončil. Juncadella za tento incident, který připomínal policejní PIT manévr, dostal penalizaci ve výši 1:40.
Dále byly do garáží kvůli opravám zataženy dva vozy. Lamborghini číslo 28 týmu ABT Sportsline a druhý Mercedes týmu GetSpeed, tedy vůz číslo 14. Poslední z vozů GT3, jehož konec zmíním, bylo Ferrari číslo 45 týmu Rinaldi. To bylo nuceno ze závodu odstoupit po kolizi s BMW 325i číslo 101. Ano jedná se o stejné BMW, které v určitém slova smyslu způsobilo konec závodu Falken Porsche číslo 33.
Nyní již přejdeme k souboji o vedení. Kévin Estre a Raffaele Marciello jeli těsně za sebou, když dorazili do zatáčky Kallenhard. V té se Kévin Estre pokusil předjet o kolo vůz Aston Martin GT4 týmu Dörr Motorsport číslo 179. Došlo však ke kontaktu a vůz Aston Martin tvrdě narazil do ochranných bariér a skončil na střeše. Estre, Marciello i následující Pepper projeli kolem bez větší újmy. Vzápětí se strhla diskuse, jaký bude verdikt. Penalizace či nikoliv? Fanoušci museli na verdikt od ředitelství závodu čekat bezmála dvě hodiny. Pořadatelé totiž čekali na osobní rozhovor s Kévinem Estrem.
Výsledek mohl být dvojí. Buď by byl kontakt posouzen jako racing incident, jelikož vůz Aston Martin musel vidět několik modrých vlajek, a navíc Estremu otevřel prostor na vnitřku, který následně zavřel, anebo dát vinu Estremu a dát mu penalizaci. Pořadatelé se přiklonili k druhé variantě, jelikož se na Nürburgringu havárie posuzují nejen podle kontaktu, ale také podle následků. Estre dostal za „race ending contact“ penalizaci v hodnotě 1:40.
Tým Manthey EMA samozřejmě podal protest, ale ten byl těsně před koncem závodu zamítnut, a tak i přestože protnul Kévin Estre cílovou čáru jako první s náskokem přes 20 vteřin, vítězem závodu se stalo BMW číslo 98 týmu ROWE se 141 ujetými koly. Při pódiovém ceremoniálu byly očividné emoce obou posádek.
Naprosto zdrcená a zklamaná posádka vozu číslo 911 Kévin Estre, Ayhancan Güven a Thomas Preining a jako protipól radující se vítězná posádka Kelvin van der Linde, Augusto Farfus, Raffaele Marciello a Jesse Krohn. Třetí místo brala posádka týmu Dinamic GT s Porsche číslo 54.

„Byl tam traffic. GT4 přede mnou otevřela vnitřek před trojitou pravotočivou zatáčkou, ale hned poté ho zase zavřela. V ten moment už mi nezbylo žádné místo. Zabrzdil jsem, stočil auto na obrubník, ale i tak jsem se té GT4 dotknul levým předním kolem. Podle mě si myslel, že jsem byl víc vzadu, a proto mě neviděl. Jsem rád, že je v pořádku.“

„Podobnou situaci jsem během 24hodinového závodu viděli mockrát a já osobně bych udělal to samé, kdyby se situace opakovala. Bylo tam pro mě místo, a když jsem na vnitřku, tak to prostě musí vzít druhý jezdce v potaz. Byl to racing incident. Podal jsem svůj pohled na věc řediteli závodu. Poté jsem ještě vysvětlil náš protest proti rozhodnutí, ale i ten byl zamítnut a zbytek už je historie.“

„Přestože jsme přejeli přes cílovou čáru jako první, tak jsme kvůli té penalizaci prohráli. Je to velmi smutný konec, tak silného závodu. Ale tak už to někdy chodí. Jeden kontakt pokazil náš celý závod. Byl to dobrý víkend pro Manthey i Porsche, ale nakonec to prostě nebylo dostatečné. Aktuálně jsem jenom zklamaný, ale hlavně smutný,“ komentuje incident Kévin Estre.

Druhá strana se komentování incidentu na pozávodní tiskové konferenci vyhnula. „Vždycky jsem chtěl tento závod vyhrát a jsem moc šťastný, že se mi to povedlo. Je to báječný pocit stát na nejvyšším stupínku podia. Moji týmový kolegové Kelvin, Augusto a Jesse byli skvělý stejně tak, jako naše auto,“ řekl Raffaele Marciello, který byl v inklinovaný moment v ROWE BMW, které Estreho následovalo. Sám Marciello se musel havarujícímu Astonu Martin vyhýbat přes obrubník a po trávě.

Nakonec bych ještě chtěl přejít k výsledkům dalších kategorii. Skupinu cupových Porsche, tedy Cup 2. Vítězem této kategorie se stal vůz číslo 948 týmu LOSCH Motorsport by BLACK FALCON posádky Tobias Müller, Noah Nagalsdiek, Dylan Pereira a Carlos Rivas. Další kontroverze však byla rozdmýchána mezi vozy kategorie GT4 a potažmo kategorie SP 8T.
V té se totiž kromě vozů GT4 nacházel McLaren Artura Trophy Evo tým Dörr Motorsport. Ten je však mnohem výkonnější než vozy GT4, a proto neměli skoro žádnou šanci. Smutná z toho byla hlavně tzv. influencerská posádka BMW M4 GT4 EVO (G82). Celý závod se snažili McLaren dohnat, ale marně. Smutné je to protože, další vůz GT4 v kategorii SP 8T měl na BMW číslo 150 Jimmyho Broadbenta, Steva Alvareze Browna, Mishy Charoudina a Manuela Metzgera ztrátu několika kol.
Za úspěch se však dá považovat debut vozů Ford Mustang GT3 v týmu Haupt Racing. Nejlépe se umístil vůz číslo 65, a to na čtvrtém místě celkově. To je samozřejmé výborné, ale co je ještě lepší, že vůz závodil v kategorii PRO-AM, kterou vyhrál. V kategorii TCR opět potvrdil roli favorita tovární tým Hyundai Motorsport. Jejich dva vozy Hyundai Motor Company Elantra N TCR obsadili první dvě místa ve své kategorii.

Mnoho oblíbených vozů však v tomto závodě provázely problémy. Například vůz Subaru WRX v nočních hodinách kolidoval s jedním vozem. Přední část Subaru utrpěla značné poškození, ale tým se nevzdal, opravoval celou noc a v dopoledních hodinách vyjel vůz opět na trať. Podobně na tom byl vůz VW Beetle RSR. Ten po celý závod poházely problémy s palivovou soustavou a pohonem celkově. I přes mnoho času stráveného v boxech, nakonec i brouk spatřil cíl.
Letošní ročník byl dle mého názoru velmi kontroverzní a bude se mezi fanoušky řešit ještě hodně dlouhou dobu. Ostatně jim zůstává skoro celý rok. Příští ročník se totiž bude konat „až“ v květnu 2026. Přesné datum prozatím stále neznáme, ale všechno nasvědčuje tomu, že bude závod opět posunut do klasického květnového termínu, primárně aby se předešlo termínovým kolizím. Bude příští rok stejně napínavý? Tím si buďte jistí.