Reklama
background
Le Mans 2025 Vitezna

Privátní Ferrari ovládlo Le Mans, poprvé vítězí Kubica

Lukáš Redl

5 min čtení
 komentářů

/ Třetí vítězství v řadě pro Ferrari v Le Mans, a to zásluhou privátního vozu ve žlutých barvách AF Corse. První vítězství v legendárním závodu na 24 hodin slaví také trojice jezdců Robert Kubica, Yifei Ye a Phil Hanson.

Letošní závod 24 hodin Le Mans se nesl ve znamení dominance všech tří vozů Ferrari. Po dlouhou dobu to vypadalo, že si vozy z Maranella rozdělí snad i kompletní pódium, ale přes noc se do souboje přidalo i Porsche.

Nakonec však famózní, a hlavně bezchybný výkon přinesl vítězství privátnímu Ferrari týmu AF Corse #83 s trojicí Robert Kubica, Yifei Ye a Phil Hanson. Vůz Ferrari 499P ovládl Le Mans už potřetí v řadě, ale pro tuto posádku šlo o první triumf.

View post on Instagram
 

V kvalifikaci to tak nadějně ovšem nevypadalo. V ní se Ferrari nedařilo a z první řady vyrazily naopak hypercary Cadillac Hertz Team JOTA. Jenže americká značka nedokázala v závodním tempu své výkony zopakovat a bylo to naopak Porsche #5 v rukou Juliena Andlauera, které ihned převzalo vedení.

Andlauer odjel skvělý úvodní stint, ale postupně se dostávaly vpřed i Ferrari. Zatímco pětka Porsche brzy čelila nepříjemnostem, Ferrari využilo situace a obsadilo první tři pozice. V čele se tak usadily hlavně tovární posádky #50 ve složení Antonio Fuoco, Nicklas Nielsen, Miguel Molina a #51 s trojicí Alessandro Pier Guidi, James Calado a Antonio Giovinazzi.

Postupně se prodírala vpřed také druhá posádka Porsche s číslem 6 ve složení Kevin Estre, Laurens Vanthoor a Matt Campbell. Ti startovali až z konce pole hypercarů po diskvalifikaci z kvalifikačního klání pro nedodržení minimální váhy vozu. V den závodu už však bylo vše v pořádku a šikovnou strategií se šestka v noci dostala i do čela.

Závod sám o sobě nenabídl tolik dramat, nehod, a dokonce došlo na jeden jediný Safety Car. Komisaři však měli plné ruce práce s vyšetřováním jezdců za porušování pravidel pod žlutými vlajkami a také kvůli rychlosti v boxech. Výsledky se tak často měnily právě pod tíhou udělovaných trestů. Ty byly rozdány velkému množství posádek.

Ještě pět hodin před koncem mělo závod perfektně rozjeté Ferrari #51 s Pier Guidim za volantem. Jenže italský závodník chyboval v nájezdu do boxů, vyvolal žlutou fázi a následně musel k mechanikům kvůli palivu při zavřených boxech. Jezdec Ferrari tak musel svou zastávku vzápětí opakovat a do čela se posunulo žluté Ferrari zákaznické stáje AF Corse s číslem 83 a s Kubicou za volantem.

View post on Instagram
 

Italská stáj toužila po tom dostat do vedení zpátky tovární vůz, jenže potenciální plány jim překazilo Porsche. Šestka se dostala do plného souboje o pódium, a tak mělo vedoucí AF Corse volné pole působnosti. Ve snaze vytěžit ze situace maximum, dostal Kubica pořádný zápřah a za volantem strávil celé poslední tři a půl hodiny.

Jen 40 minut před koncem pak AF Corse poslalo polského závodníka k mechanikům na kompletní výměnu pneumatik. To sice přiblížilo Porsche na dohled, ale šlo o správné rozhodnutí, jelikož žluté Ferrari bylo od té chvíle nezastavitelné.

Výsledky hypercarů

Sázka na zkušeného Kubicu se vyplatila a po 387 kolech a 24 hodinách proťal s Ferrari v barvách #83 AF Corse cílovou čáru na prvním místě. Šlo nejen o první vítězství této posádky v Le Mans, ale prvního celkového vítězství se dočkalo také Polsko a Čína. Pro hypercar Ferrari pak už jde o třetí vítězství v řadě.

Pódium na druhém místě doplnilo tedy Porsche #6 s trojicí Kevin Estre, Laurens Vanthoor a Matt Campbell, zatímco třetí dokončilo tovární Ferrari #51 s Alessandrem Pier Guidim, Jamesem Caladem a Antoniem Giovinazzim, vítězná posádka z roku 2023.

Nejlepší Cadillac nakonec skončil až pátý, a to zásluhou posádky s číslem 12 ve složení Will Stevens, Norman Nato a Alex Lynn. Až za nimi do cíle dojeli Mike Conway, Kamuj Kobajaši a Nyck de Vries s Toyotou #7. Nedařilo se také vozům Alpine, kterým chybělo tempo ze středy a čtvrtka. Výsledkem posádek 35 a 36 tak bylo 10., resp. 11. místo.

Na letošní Le Mans budou patrně chtít zapomenout u Peugeotu. Domácí automobilka mířila na pódium, ale nejlepší vůz nakonec obsadil až 12. místo ve své třídě. Tempo dokázali poměrně držet nováčci z Aston Martinu, naopak katastrofálně dopadlo BMW, které po problémech dojelo s obří ztrátou 12 a 26 kol úplně na chvostu.

View post on Instagram
 

Výsledky LMP2

Radost polských fanoušků se následně přenesla také do kategorie LMP2, kde zvítězil polský tým Inter Europol Competition, a to vůz s číslem 43 ve složení Jakub Smiechowski, Tom Dillmann a Nick Yelloly s náskokem skoro dvou minut na #48 VDS Panis Racing s Oliverem Grayem, Estebanem Massonem a Franckem Pererou.

Smůlu si naopak odnesly obě posádky IDEC Sport, a to včetně ostře sledovaného vozu číslo 18 s trojicí Jamie Chadwick, Mathys Jaubert a André Lotterer. Do cíle totiž nedorazily.

View post on Instagram
 

Výsledky LMGT3

Mezi vozy LMGT3 získala druhé vítězství v řadě posádka #92 Manthey Racing s Porsche a posádkou Richard Lietz, Ryan Hardwick a Riccardo Pera. Ti o více než půl minuty porazili Vista AF Corse s Ferrari číslo 21 a trojicí Francois Heriau, Simon Mann a Alessio Rovera.

Trochu se zadařilo konečně také Mercedesům. Nejlepší posádka Iron Lynxu ve složení Martin Berry, Lin Hodenius a Maxime Martin s vozem číslo 61 obsadila 12. místo ve své kategorii. Naopak do cíle bohužel nedojel vůz #46 Team WRT s Valentinem Rossim.

View post on Instagram
 

Odkazy

Související témata

 komentářů
Sdílej