Sezóna WEC pokračuje v belgickém Spa
/ O víkendu se pojede již 3. podnik letošní sezóny Mistrovství světa vytrvalostních závodů. Seriál FIA WEC míří do belgického Spa-Francorchamps, kde na jezdce čeká závod na šest hodin. Pojede se tentokrát bude již v sobotu, a to od 14 hodin.
Letošní ročník šampionátu FIA WEC je v plném proudu. Posádky vozů Hypercar a GT3 se již chystají na 3. závod sezóny, který se pojede na slavném belgickém okruhu ve Spa-Francorchamps.
Kategorii Hypercar zatím vévodí Ferrari, které ovládlo Katar i italskou Imolu. Není pochyb, že do Belgie přijede italská automobilka s vysokým očekáváním, ale tentokrát je výrazně omezí změny v systému Balance of Performance.
Na trati se může stát naprosto cokoli a stejně tak vyrovnané jsou letos i boje ve třídě LMGT3, což lze očekávat také ve Spa-Francorchamps. Počasí v ardenských lesích bývá nevyzpytatelné, ale tentokrát předpověď hlásí polojasno a 17°C. Ve Spa se již tradičně závodí v sobotu odpoledne, start je naplánovaný na 14. hodinu a konec ve 20 hodin.
Zatímco mezi Katarem a Imolou zůstalo složení startovního pole vesměs stejné, v případě Spa už je tomu jinak. Vrcholí totiž současně přípravy na letošní závod 24h Le Mans a tak všechny týmy chtějí mít co nejlepší možné sestavy. Na debut ve FIA WEC se těší Yuichi Nakayama. Japonec pojede s posádkou #78 Akkodis ASP Team ve voze Lexus GT3, a to spolu s Arnoldem Robinem a Finnem Gehrsitzem. Tovární jezdec Toyoty nedávno přišel o místo v seriálu Super GT, přináší však zkušenosti ze Super Formule a dvakrát vyhrál v rámci třídy závod Nürburgring 24.
Velké změny čekají tým Iron Lynx, a to u obou posádek s vozy Mercedes-AMG GT3 Evo. První start čeká také Martina Berryho, který nahradí Christiana Rieda v posádce #61 Iron Lynx. Berry jezdí za tento tým už také v šampionátu ELMS a s vozem Mercedes-AMG GT3 Evo získal v Barceloně pole position. Na debut ve WEC se pak chystá duo otec-syn, a to Stephen Grove a Brenton Grove. Ti se ve Spa přidají k Matteu Cairolimu ve voze s číslem 60. Je otázkou, zda k takto významným změnám tým nepřistoupil po nepříliš povedeném startu do sezóny.
Nejdůležitější změny se týkají Porsche Penske Motorsport, kdy se k týmu připojuje dvojice Pascal Wehrlein a Nico Mueller. Zatímco Wehrlein se přidá k mistrovské dvojici Kevin Estre a Laurens Vanthoor ve voze číslo 6, Mueller pojede v sesterském Porsche číslo 5 s dvojicí Julien Andlauer a Michael Christensen. Pro oba půjde o důležitý test. Wehrlein se chystá doplnit Porsche pro Le Mans, jelikož německá automobilka nasadí hned tři vozy Hypercar. V nejslavnějším vytrvalostním závodě na světě nastoupí po boku Nicka Tandyho a Felipeho Nasra ve voze číslo 4. Naopak Mueller se v Le Mans ujme role oficiálního náhradníka.
BMW omezí své Hypercar posádky jen na dva závodníky, jelikož Sheldona van der Lindeho a Driese Vanthoora čekají povinnosti v zámořské sérii IMSA, která o víkendu 10. až 11. května závodí na okruhu Laguna Seca.
Změny čekají i systém Balance of Performance sloužící k vyrovnání výkonnostních rozdílů. Nejvíce si pohorší dominantní Ferrari, a to se zvýšení minimální váhy vozu 499P o celých 12 kilogramů a zároveň přijde o 19 kW výkonu. Změna čeká také Toyotu, ta přijde rovnou o 20 kW výkonu a k tomu si přidá 4 kilogramy váhy. Pohorší si také BMW, a to o 10kW a s přidáním 7 kilogramů minimální váhy. Naopak Aston Martin si nejvíce polepší. Vozy Valkyrie nejenže přijdou o 16 kilogramů váhy, ale zároveň je čeká přidání výkonu o 15 kW na maximální hodnotu 520 kW výkonu, tu bude mít rovněž Alpine. Cadillac přidá 1 kilogram navíc a přijde o 9kW, stejně jako Porsche, které ale zároveň přidá ještě o kilogram více než Cadillac. Jediný Peugeot nečeká žádná změna výkonu ani váhy. V LMGT3 pak čeká snížení výkonu všechny vozy vyjma Fordu. Nejvíce závaží pak přidají u BMW a McLarenu, a to 11, resp. 8 kilogramů. Aktuálně se BoP počítá podle dat z posledních tří závodů, tedy loňského finále FIA WEC v Bahrajnu a letošních dvou úvodních závodů v Kataru a Imole. Klíčových je 10 zajetých nejrychlejších kol a následně čas, za který vůz ujede 60% celkové délky závodu.
Den | Čas (Praha) | Událost |
---|---|---|
Čtvrtek | 11.30 | 1. volný trénink |
16.30 | 2. volný trénink | |
Pátek | 11.00 | 3. volný trénink |
14.40 | Kvalifikace LMGT3 | |
15.25 | Kvalifikace Hypercar | |
Sobota | 14.00 | Závod (6 hodin) |
Důležité odkazy: