Reklama
background
Zlatá éra WEC

Žijeme ve zlaté éře vytrvalostních závodů?

Lukáš Redl

8 min čtení
 komentářů

/ Popularita motorsportu v posledních letech roste. Daří se lákat mladší fanoušky a díky možnostem internetu je nám závodění z celého světa blíže než kdy dříve. Netýká se to jen Formule 1, ale růst zažívají i další série, včetně vytrvalostních závodů v čele se šampionáty WEC a IMSA. Co všechno vlastně stojí za současným boomem?

Fajnšmekři a pamětníci už se jistě chystají do komentářů. Ano, historie má vždy své nepopiratelné kouzlo, ale pojďme si nejdříve projít fakta. V posledních letech je bezpochyby znát růst Formule 1. Ta se stala globálnější, má proaktivní přístup k sociálním sítím, investuje se do přenosů F1 TV a ze závodníků se stávají opravdové celebrity.

Velkou roli hraje také Netflix se sérií Drive to Survive nebo chystaný film F1 s Bradem Pittem. Tenhle velký kolotoč tak najednou začal lákat diváky z celého světa, a to i takové, kteří by ještě před několika lety nevěřili, že budou sedět v neděli u televize a sledovat závody aut.

Jenže ono se to netýká jen F1, tento globální posun se propisuje i do dalších kategorií. Stoupá MotoGP, NASCAR, změny pociťuje také IndyCar a zájem roste také o vytrvalostní závody. Šampionáty jako WEC navíc sklízí ovoce z poctivých příprav na moderní éru, ve které se řeší nízké náklady, což láká automobilky i privátní týmy. Děje se dokonce i dříve nemyslitelné, že se lze současně angažovat ve Formuli 1 i ve sportovních vozech.

Start sezóny WEC 2025 v Kataru

U šampionátu WEC se už navíc také podařilo odklonit i od toho stereotypu, že vytrvalostní závody jsou jenom o Le Mans. Ano, tento legendární závod na 24 hodin má svou dlouhou a úžasnou historii, ale fanoušci už stále častěji vnímají existenci celého šampionátu.

Le Mans si stále drží pozici speciálního závodu. Přeci jen, společně s Velkou cenou Monaka ve Formuli 1 a 500 mil v Indianapolis tvoří Le Mans tzv. „Triple Crown“, tedy tři největší závody na celém světě. Ale každý podnik v kalendáři má co nabídnout, vždyť nechybí ani další ikonické okruhy jako Spa-Francorchamps nebo Fuji.

View post on Instagram
 

Velký význam má i velké množství automobilek ve startovním poli. Není to tak dávno, kdy se kritizovalo rozhodnutí vypustit kategorii LMP2 z mistrovství světa. Vždy šlo o silnou a populární kategorii, jenže promotéři věděli, co dělají. Zájem automobilek o třídy Hypercar a GT3 totiž vše dokonale vyrovnal a startovní pole je plné.

Přeci jen, pokud chcete vstoupit do světa závodů s vlastními vozy, už nemusíte stavět úplně nové speciály určené jen pro jednu sérii. Dnes se vychází z už existujících vozů, což významně snižuje náklady. V případě GT3 pak jde o extrémně univerzální kategorii, s jejíž vozy lze závodit v mnoha šampionátech po celém světě, i včetně třeba DTM.

Pravidla ve WEC pak automobilkám nabízí dostatečně zajímavý technologický vývoj, tak jako málokterá série. To je klíčové, protože inovace v oblasti hybridních a elektrických pohonů stále hrají klíčovou roli na trhu. Zároveň v šampionátu funguje systém Balance of Performance, který vyvažuje výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými vozy. Závodění je tak pestré, vyrovnané a zároveň férové, což je zase motivací pro všechny, včetně privátních týmů, které tak mají šanci.

To platí také pro zámořskou sérii IMSA, která už nestojí mimo, ale s WEC spolupracuje opravdu úzce. Obě série po dlouhých letech konečně vychází z víceméně stejných pravidel a sdílení zdrojů mezi nimi je snazší než kdy dříve. Už tak není problém závodit v Daytoně i v Le Mans bez zbytečných nákladů navíc. Dokonce do obou sérií stále častěji nastupují i stejné posádky.

Souboje v kategorii GT3 ve WEC

V nejvyšší kategorii Hypercarů proti sobě nastupují značky jako Aston Martin, Porsche, Toyota, Cadillac, BMW, Alpine, Ferrari a Peugeot. K tomu je třeba připočíst také Acuru a Lamborghini z americké série IMSA. To je více než slušná sestava. Do budoucna se navíc připojí Genesis, tedy vlastně Hyundai, a vrátí se i Ford.

Pro privátní týmy ve třídě GT3 pak platí, že mají na výběr opravdu z velkého počtu značek, a to i za poměrně rozumnou cenu, jelikož automobilky těchto strojů vyrábí prostě více, protože jde o tak populární kategorii. Opět tu jsou ve hře Aston Martin, BMW, Ferrari, Porsche, Lamborghini a k tomu také Chevrolet, McLaren, Mercedes-AMG, Ford a Lexus. Kde jinde se sejde tolik automobilek pohromadě? Ani ve Formuli 1 ne.

Startovní pole ve WEC

Není to tak dávno, kdy ve vrcholné kategorii působila Toyota v podstatě sama, a to nebyl úplně nejhezčí pohled. Dnes je však situace úplně jiná, pole nabízí různorodost, technické inovace a fanoušci mají motivaci opět usednout k obrazovkám nebo vyrazit i přímo na okruh. Navíc stále platí, že WEC či IMSA jsou pro fanoušky na okruzích mnohem přístupnější než například Formule 1.

V roce 2024 se osobně do Le Mans vydalo skoro 330 tisíc fanoušků. Závod v Imole nalákal skoro 74 tisíc lidí a belgické Spa napočítalo přes 88 tisíc diváků. V porovnání loni WEC pozorovalo nárůst návštěvnosti přes 22 procent, a to není málo. A televize? Jen Le Mans loni sledovalo 113 milionů diváků.

Ono také pomáhá to, že vysílání je dostupnější než kdy dříve. V minulosti se jen ty největší série mohly těšit pořádnému televiznímu vysílání, tedy hlavně Formule 1. Zbytek museli fanoušci shánět v novinách a časopisech. Dnes už je naštěstí úplně jiná doba, kdy každý závod můžete od začátku do konce sledovat v televizi, nebo i na mobilních zařízeních a online.

Televizní štáb při závodě WEC

Největší odlišností vytrvalostních šampionátů od jiných sérií je, že do závodů nenastupují jednotlivci, ale rovnou celé posádky. Ve WEC se během závodu v každém voze vystřídají 3 jezdci. To v dnešní době, kdy se v motorsportu hodně sází právě na sílu hvězdy, jednotlivce, znamená z pohledu diváka nevýhodu. Je těžší si vyhlédnout jednoho hrdinu, tak jako se děje stále více u jiných závodů.

Na druhou stranu to ovšem znamená větší důraz na přátelství, týmovou spolupráci a větší prostor sledovat mezigenerační rozdíly. Do závodů nastupují jak talentovaní mladíci, tak i ostřílení závodníci z Formule 1 nebo dalších sérií. Ono i WEC se už naučilo pracovat s velkými jmény, jako jsou Jenson Button, Kevin Magnussen nebo Valentino Rossi. Tyto hvězdy zkrátka donutí neznalého diváka se alespoň podívat, o co tu jde.

Valentino Rossi ve WEC

Tento úplně odlišný koncept závodění ale motivuje i samotné jezdce. Závodníky právě pojí přátelství, kdy týmový kolega už najednou nepředstavuje cíl číslo jedna. Naopak starší a zkušení jezdci zde předávají své zkušenosti mladým talentům. Přeci jen, musí tu sdílet jeden vůz, jedno nastavení a sedačku. Najednou je nutné potlačit trochu to závodnické ego a jít cestou kompromisu, který posune tým vpřed.

Navíc tady je snazší než jinde se posunout do většího a lepšího týmu, a i třeba dosáhnout na tovární kontrakt. To v jezdcích samozřejmě probouzí velkou soutěživost. Navíc i závodníky lákají technologické inovace, nebo i možnost se zúčastnit dalších sérií, protože kalendář WEC není zase tolik náročný.

Ono i samotné WEC má své legendy. Tou největší je rozhodně Tom Kristensen, rychlý Dán s rekordními devíti vítězstvími v Le Mans. Své místo na startu tu mají také ženy, a dokonce vznikl i čistě dámský tým Iron Dames, který dokazuje, že svět závodů rozhodně nepatří jen mužům. Přitom ve Formuli 1 mají k něčemu podobnému stále ještě hodně daleko.

Iron Dames ve WEC

Mezi jezdci pak není třeba pochybovat o prestiži vytrvalostních závodů, což platilo i v minulosti, kdy tyto závody třeba neměly tolik fanoušků. Na závodníky zkrátka působí celá ta velkolepá historie v Le Mans a výzva navázat na Grahama Hilla. Tento legendární Brit jako jediný jezdec v historii dokázal získat Triple Crown. Vyhrál v Indianapolis (1966), v Le Mans (1972), v Monaku (1963, 1964, 1965, 1968, 1969) a k tomu získal i dva tituly Mistra světa ve Formuli 1 (1962, 1968).

V dnešní době si stále více fanoušků uvědomuje, jak náročný úkol to musel být. Snad je také stále pravděpodobnější, že se i dočkáme dalšího jména, které toto dokáže. Blízko byl Fernando Alonso, jehož cestu do Le Mans sledovala média a fanoušci po celém světě. A také mu to vyšlo. K vysněnému Triple Crownu mu však chybí ještě ten triumf v Indianapolis, ke kterému ale také neměl příliš daleko.

Po mnoho let vzhlíželi fanoušci vytrvalostních závodů k zámořské sérii IMSA jako k modle. Ale WEC se nevzdalo. Naopak obě série se začaly šikovně doplňovat, společně udělaly obří kroky vpřed, využily aktuální boom motorsportu a nyní lákají stále větší počet nových fanoušků. Navíc, tyto závody je dnes opravdu radost sledovat. Takže ano, zdá se, že máme zlatou éru vytrvalostního závodění.

24h Le Mans 2024

Související témata

 komentářů
Sdílej