Reklama
background
wrc27 inspirace ecv2

Co zatím víme o WRC27?

Jakub Fröhlich

5 min čtení
 komentářů

/ První informace jsme dostali v prosinci minulého roku a nyní se konečně schyluje k finalizaci nových technických předpisů pro rok 2027. Pojďme si v mezičase shrnout, co vše o nich doposud víme.

Úplně původně měly nové technické předpisy vejít v platnost už v roce 2026. Kvůli nárokům výrobců, ale i nedostatku času se FIA tuto změnu rozhodla odložit až na rok 2027. Pro sezony 2025 a 2026 však stejně jedna změna v platnost vešla. Vozy Rally1 přišly o hybridní jednotku.

Dále byly v prosinci 2024 odhaleny první detaily kategorie, kterou většina fanoušků nazývá jako WRC27. Hlavními myšlenkami nové kategorie byly levnější vozy, více konkurence a flexibility. Bylo odhaleno, že finanční strop pro vozy této kategorie bude 345 000 €.

Foto: FIA

Nyní, v srpnu 2025, jsme se navíc dozvěděli, že tento strop by měl platit pro asfaltovou specifikaci vozu. Celkově se podle FIA jedná o skoro poloviční cenu, než jakou stojí vozy Rally1. Zároveň je stanoveno, že dohromady asfaltová a šotolinová specifikace nesmí stát více než 385 000 €. Pro srovnání, zakoupení Škody Fabie RS Rally2 by vás i s balíčkem náhradních dílů přišlo na něco okolo 300 000 €.

Poté bylo v prosinci ještě odhaleno, že FIA upouští od nutnosti využívat karoserii hatchback. Pro WRC27 bude možné využít jakýkoliv typ karoserie. Dokonce bude možné okolo trubkového rámu postavit kompletně nový design. Toto uvolnění začíná trochu připomínat skupinu B nebo dokonce jejího plánovaného nástupce skupinu S.

Foto: FIA

Nyní jsme se dozvěděli pár detailů navíc. FIA plánuje, aby vozy WRC27 závodili nejen na světové úrovni, ale i v regionálních šampionátech. „Pro nás bylo hodně důležité zlepšit bezpečnost oproti vozům Rally2. Na druhou stranu je také potřeba, aby vozy byly cenově dostupné i pro týmy v regionálních šampionátech.“

„Stejně jako u Rally1 bude základem trubkový rám, založený na designu od FIA. To bude stejné u všech aut kategorie WRC27. Co si poté tým dá na tyto trubky, už je jen a jen na nich, tedy samozřejmě v rámci technických regulací aero packetu a rozměrů vozu. Nebude potřeba držet se již existujícího vozu, takže pokud si nějaký soukromý tým bude chtít postavit vůz podle svých představ, kategorie WRC27 bude to pravé místo,“ říká Xavier-Mestelan Pinon, hlavní technický a bezpečnostní ředitel FIA.

Foto: FIA

„Pokud porovnáme Rally1 a WRC27, tak si budou hodně podobné. Hlavním rozdílem bude výška vozu. Vozy WRC27 budou o 20 milimetrů vyšší, kvůli jistým bezpečnostním výhodám. Ale co se týče šířky a dalších podobných rozměrů, tak budou vesměs stejné. Váhově budou vozy velmi podobné kategorii Rally2, tedy o zhruba 50 kg těžší než Rally1.“

„Co se vnějšího designu týče, tak si myslím, že vozy WRC27 budou podobné kategorii Rally1. Dojde však ke zjednodušení určitých aerodynamických prvků, aby se zamezilo složitým, ale především drahým designům. Kromě snížení ceny má toto zjednodušení způsobit snížení přítlaku, aby byla auta hravější a přístupnější pro mladé jezdce,“ pokračuje Xavier-Mestelan Pinon.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Dalším velmi významným bodem, který byl nedávno odhalen je, že vozy WRC27 nebudou muset stavět jen samotné automobilky, potažmo jejich sportovní oddělení. Bude totiž možné, aby si jistí úpravci nakoupili díly právě od nějakého výrobce, a poté si mohou postavit vlastní vůz. Nebude však možné díly kombinovat.

Nepůjde tedy, že by si například nějaký úpravce koupil motor od Toyoty, převodovku od Hyundaie a podvozek od Škodovky. Vše bude muset být od jednoho výrobce. V budoucnu se tedy může stát, že by se mohl na světových rally například ukázat vůz s karoserií Lancia a díly Peugeot, jak je tomu nyní v kategorii Rally4, nebo něco podobného. Tento nápad také připomíná plánovaný vůz Colina McRae.

Foto: BGM Sport

Kdo se však bere za úpravce není jisté. Víme jen, že tento úpravce bude muset postavit alespoň 10 vozů kategorie WRC27 a několik z nich prodat soukromým týmům, pokud bude chtít ve WRC bodovat v šampionátu konstruktérů.

Motor je další ožehavé téma. „Použití motoru specifikace Rally2 je již jisté a schválené Světovou radou pro motorsport. Druhou variantou by bylo použití motoru založeného na produkčním. Zde však musí ještě dojít k diskusím s automobilkami a jejich týmy, zdali povolíme i tuto variantu, nebo ne. Cíl je dosáhnout stejného výkonu, tedy cca. 300 koní, za nižší cenu,“ uzavírá Xavier-Mestelan Pinon.

Foto: Škoda Motorsport

Závěrem je nutno dodat, že až v roce 2027 vozy WRC27 poprvé vyjedou na rychlostní zkoušky, tak budou závodit ve stejné kategorii s vozy Rally2. V zákulisí kolují zvěsti o tom, že se Andreas Mikkelsen snaží přesvědčit Škodu, aby postavili vůz kategorie WRC27, ale i kdyby ho nepostavili, tak by závodili v nejvyšší kategorii a tím pádem i bojovali o titul mistra světa. Na druhou stranu je velmi pravděpodobné, že minimálně aerodynamika bude hrát ve prospěch vozů WRC27, a tak získat titul s vozem Rally2 bude velmi nepravděpodobné.

Související témata

 komentářů
Sdílej