Šampionát WRC poprvé v Paraguayi
/ Šampionát FIA World Rally Championship tento týden míří do Jižní Ameriky a podruhé v historii se bude jednat o tzv. double header závodů na tomto kontinentu. V roce 2019 se závodilo v Argentině a v Chile hned za sebou a letos se nejdříve pojede v Paraguayi a poté v Chile. Navíc do těchto dvou jihoamerických závodů vstupujeme s velmi zajímavou situací v souboji o titul mistra světa jezdců.
Desátý závod zavede šampionát WRC do Jižní Ameriky. Poprvé v 53leté historii tohoto šampionátu se pojede v Paraguayi a podruhé se pojede tzv. jihoamerický double header, jelikož pouhé dva týdny poté se posádky o další vítězství v nedalekém Chile.
O místo v kalendáři WRC se Paraguay uchází již několik let. Vloni první závod ve WRC definitivě potvrdilo konání kandidátského podniku, který například navštívil i sportovní delegát FIA Timo Rautianien, bývalý spolujezdec Marcuse Grönholma.
Další věcí, která nahrává paraguayskému závodu je účast paraguayských jezdců jako jsou Fau Zaldivar nebo Diego Domínguez právě v šampionátu WRC. Kromě světlých stránek se při této soutěži ukázala jedna věc, která rally dokáže neuvěřitelně ztížit a není možné se jí vyhnout. Tímto problémem je déšť, který promění tehdejší cesty v bahenní lázeň.
Na programu letošní druhé Rally del Paraguay, jako první se počítá kandidátská soutěž, bude devatenáct rychlostních zkoušek o celkové délce 333 kilometrů. V pátek budou na posádky čekat čtyři rychlostní zkoušky o dvou průjezdech, z nichž tou čtvrtou bude superspeciálka na Autodromu Alfreda Scheida. Pátek bude navíc nejdelším dnem rally a bude obsahovat nejdelší zkoušku rally, která bude měřit přesně 30 kilometrů. Celkem osm zkoušek dá dohromady 141 závodních kilometrů.
Sobota bude o zhruba 30 kilometrů kratší. Tři erzety o dvou průjezdech a třetí a finální průjezd diváckou rychlostkou budou v součtu mít 113 kilometrů. Ani neděle nebude oddychová. Dvě rychlostní zkoušky, opět o dvou průjezdech, před posádky postaví dalších 80 ostrých kilometrů.
Startovní listina je poměrně slabá. Čítá jen 48 posádek, ale na druhou stranu se dalo podobné číslo, kvůli náročné logistice pro evropské týmy, čekat. Na start se postaví 10 vozů Rally1, 5 Toyot, 3 Hyundaie a 2 Fordy. V tomto ohledu je jedinou změnou, že Toyoty se opět vrátí do černého zbarvení místo letního stříbrného.
Paraguaiské zastávky šampionátu WRC se zúčastní i většina špičky kategorie Rally2. Startovat zde budou Oliver Solberg, Yohan Rossel, Gus Greensmith, Robert Virves, Kajetan Kajetanowicz, Nikolay Gryazin a o Zaldivarovi již byla řeč. Zbytek startovní listiny se z většiny skládá z domácích posádek. Zastoupení nižších kategorií je poměrně zanedbatelné. Šest vozů kategorie Rally3 a tři kategorie Rally4, s tím, že se ani jedné kategorie neúčastní žádný světový favorit.
Kromě toho ukazuje jihoamerický podnik jedno velice neoblíbené pravidlo, a to omezení testování pro tovární týmy a zákaz testování mimo Evropu. Například Toyota proto měla testovat v Portugalsku. Nakonec však kvůli lesním požárům musel být test přesunut do Francie.
Na rozdíl od toho si mohly „soukromé“ týmy s vozy Rally2 dopřát test přímo v Paraguay. Z tohoto testu však vyšla i jedna nepříjemná situace. Jelikož většina testovala na stejném úseku, tak ho sledovalo i mnoho domácích fanoušků a když havaroval Nikolay Gryazin, tak jeho moment natočili a rychle se rozšířil po internetu.
Situace v šampionátu je před desátým závodem také velmi zajímavá. Elfyn Evans se vrátil do vedení se 176 body. Vítězství na domácí rally katapultovalo do souboje o titul Kalleho Rovanperu, který nyní na Evanse ztrácí 3 body.
Na děleném třetím místě se nyní nachází se ztrátou 13 bodů Sébastien Ogier, který plánuje odjet celý zbytek sezony, a Ott Tänak. Malý bodový zisk z Finska již téměř definitivně eliminoval kralujícího mistra světa Thierryho Neuvilla ze souboje o letošní titul a tím pádem i obhajobu. Nyní již ztrácí 51 bodů.
Nad situací ve WRC2 je prozatím těžké dělat jakékoliv závěry. Mezi favority však i nadále zůstávají Solberg, Rossel a Greensmith. Rally del Paraguay 2025 zahájí shakedown ve čtvrtek 28. srpna ráno. V pátek 29. srpna začne měřená část rally, a to v 8:03 zdejšího a 14:03 našeho času první rychlostkou. Vyhlášení vítězů proběhne v neděli 31. srpna ve 13:35 zdejšího a 19:35 našeho času.