Šampionát WRC vstoupí v Chile do nejtěsnějšího souboje o titul od roku 2003
/ Před jedenáctým závodem dělí pouze 9 bodů první trojici jezdců vedenou Elfynem Evansem. Dalších 9 bodů ztrácí čtvrtý Ott Tänak. Letošní šampionát se proto stane nejtěsnějším a nejnabitějším, co do počtu uchazečů o titul od roku 2003. Čtvrtý ročních Rally Chile před posádky postaví náročné povětrnostní podmínky. Je také dost pravděpodobné, že do průběhu rally letos promluví i déšť.
Rally Chile letos čeká již čtvrtý ročník v šampionátu WRC. Za předešlé tři ročníky si Rally Chile vydobyla reputaci velmi náročné rally. Odměňuje jezdce, kteří dokážou jet s velkým sebevědomím a držet velkou rychlost skrz navazující zatáčky. Zdejší šotolinové cesty jsou sice pevné a dobře postavené, ale podmínky při najíždění vzbudili určité obavy. Těžký a přetrvávající déšť a hustá mlha totiž mohou napsaný rozpis naprosto znehodnotit.
Elfyn Evans se netají jeho oblibou chilských erzet, jelikož jsou podobné jeho domácím velšským. Evans bude pravděpodobně jedním z mála, kdo bude doufat v déšť v průběhu páteční etapy. Déšť by mu totiž o hodně usnadnil otevíráni trati. Současná předpověď říká, že bychom déšť měli očekávat v pátečních odpoledních hodinách.
„Pokud bude sucho, tak to pro nás bude v pátek náš typický problém. Pokud však bude pršet, tak se podmínkami nebudeme pohybovat daleko od Walesu. Když v Chile prší, tak je totiž s blátem i kluzkostí cesty dost podobné, takže nebude tak špatné otevírat trať,“ řekl Elfyn Evans.

Evansův týmový kolega Sébastien Ogier bude v Chile slavit další kariérní milník. Ve čtvrtek totiž odstartuje do své dvousté rally na světové úrovni. Stane se tak pouze druhým jezdcem v historii po Jarim-Mattim Latvalovi, kdo hranici 200 startů překročí.
Ogier přijíždí do Chile po vítězství z Paqraguaye, kde se dokázal oklepat z brzkého defektu a tím se dostat přímo do souboje o svůj devátý titul mistra světa. Naopak loňský vítěz Rally Chile z Paraguaye moc šťastný neodjel. Sobotní defekt Kalleho Rovanperu odsunul z vedení až na šestou pozici.
Situace v šampionátu jezdců je po deseti soutěžích velmi těsná. Ve vedení i nadále zůstává Elfyn Evans se 198 body. Druhé místo drží Kalle Rovanperä se 191 body a třetí Sébastien Ogier se 189. Souboj o titul však nezůstane vyhrazen jen pro Toyotu. Úřadující mistr světa má sice stále ještě teoretickou šanci.
V praxi však reálně v souboji o titul zůstává jen Ott Tänak se 180 body. Takto těsný, ale zároveň rozmanitý šampionát jsme naposledy zažili v roce 2003, kdy až do posledních závodů byli v souboji o titul Richard Burns, Petter Solberg, Sébastien Loeb nebo Carlos Sainz. Bodovací tabulka šampionátu konstruktérů mluví ještě jasněji ve prospěch Toyoty. Ta nad Hyundaiem vede o rovných 100 bodů.
Hyundai bude v Chile chtít bodovou ztrátu snížit. Historie mluví v jejich prospěch, protože vyhráli dva ze tří dosavadních ročníků. Všichni tři jejich jezdci mají i přes rozdílné cíle velkou motivaci.
„V Chile jsou doslova rallyový fanatici. Zdejší cesty jsou rychlé, ale i zamotané. Abyste zde vyhráli, tak musíte jet hodně efektivně a držet rychlost skrz zatáčky, což vyžaduje specifický jízdní styl i nastavení auta,“ dodává Ott Tänak.

Kromě čtyř tradičních Toyot a tří Hyundaiů Rally1 se k nim v Chile přidají ještě tři Fordy. Dva budou pilotovat jezdci M-Sportu Josh McErlean a Grégoire Munster a třetí si pro domácí závod rozhodl zapůjčit Alberto Heller. Heller pojede svojí domácí soutěž s Pumou Rally2 podruhé. Poprvé v roce 2023 skončil po problémech s poškozeným řízením patnáctý.
Kategorie WRC2 divákům nabídne pokračování další těsné bitvy. Jisté však je, že pokud by Oliver Solberg zvítězil i v Chile, tak by se stal šampionem. Yohan Rossel již mistrem světa být pravděpodobně nemůže, a proto by se Solberga mohli pokusit sesadit Gus Greensmith nebo Nikolay Gryazin. Nepovedená Rally Paraguay však šance obou jmenovaných značně snížila.
Rally Chile odstartuje ve čtvrtek shakedownem. Stejně jako v Paraguayi zahájí měřenou část rally v Chile klasická rychlostní zkouška v pátek v 8:15 zdejšího a 13:15 našeho času. Náročná bude zejména sobotní etapa, která má posádky prověřit prostřednictvím 139 závodních kilometrů. Celkem bude letošní Rally Chile obsahovat 307 závodních kilometrů.