Úvodní speciálku ve Španělsku vyhrál Gryazin
/ Pátek odstartoval Rally Sierra Morena – Córdoba Patrimonio de la Humanidad 2025. Začalo se odpoledne shakedownem a kvalifikací. Tu vyhrál Nikolay Gryazin. Poté následovala super speciálka Córdoba. Zde byl také nejrychlejší Gryazin. Stříteský byl devátý.
Páteční dění zahájil ve Španělsku na ERC shakedown. Tuto 6,16 kilometrů dlouhou zkoušku nejrychleji v tréninkové části projel Jon Armstrong. Následně v shakedownu samotném byl nejrychlejší Alejandro Cachón s Toyotou GR Yaris Rally2. Samozřejmě vynechávám světové hvězdy Evanse a Neuvilla, jelikož ve Španělsku závodí, nebo spíše testují, s vozy kategorie Rally1, a proto jsou rychlejší než zbytek pole mistrovství Evropy.
Poté se v poledne jela na stejném úseku i kvalifikace. Tu vyhrál Nikolay Gryazin se Škodou Fabia RS Rally2 provozovanou týmem Jaroslava Orsáka. Druhý čas zajel Jon Armstrong s Fordem Fiesta Rally2 z dílen M-Sportu. Třetí čas zaznamenal Miko Marczyk, také s Fabií RS. Dominik Stříteský udělal v kvalifikační zkoušce defekt, a proto dojel do cíle s 27. časem, a tedy posledním v rámci prioritních jezdců mistrovství Evropy. Martin Vlček byl 23. a Jos Verstappen sedmý.
Kvalifikaci také provázelo proměnlivé počasí. Při průjezdu některých jezdcům mírně pršelo a při průjezdu jiných zase ani nekáplo. Správně zvolit pneumatiky bylo proto jako vyhrát v loterii, jelikož se sada zvolená na kvalifikaci počítá do dotace na celou rally. Podle výsledků z kvalifikace budou startovat jezdci do sobotní etapy. Do úvodní super speciální rychlostky jezdci odstartovali podle startovních čísel, takže Dominik jel devátý.
RZ1 Córdoba byla jedno velké bludiště. Tato speciálka se skládala z vraceček a míst na donuty ohraničených bariérami. I přes délku pouhého jednoho a půl kilometru nabídla velké množství akce a dramatu. Jako první do ní odstartovala posádka s číslem 1 Llarena – Fernandez. Ta zvolila mokré gumy, což se pro ně zdálo být tou správnou volbou, jelikož byl trať ještě vlhká. Trať však rychle osychala, a proto nakonec Llarena ztratil 8,4 vteřiny na vítěze. Tím byl Nikolay Gryazin.
V cíli svůj výkon žertovně odkázal na populární meme. Řekl totiž, že musel zabrat, protože ho sledoval jeho otec. „Kdyby se na mě dívala dívka, do které jsem zamilovaný, a ne můj otec, tak bych naboural.“ pokračoval Gryazin ve vysvětlování memu.
Druhý čas na RZ1 zaznamenal Stephane Lefebvre s Hyundaiem i20 N Rally2, se ztrátou 1,8 vteřiny na Gryazina. Třetí čas zajeli shodně dva jezdci. Mads Østberg a Jos Verstappen ztratili na Gryazina 2,8 vteřiny. Pátý skončil se ztrátou 3,4 vteřiny Robert Virves.
Dominik Střiteský ztratil 5 vteřin, a proto je na 9. místě. „Udělali jsme tu jednu malou chybu, ale myslím, že by tady bylo lepší stát u trati jako divák než tady závodit. Uvidíme, co nám zítra přinese počasí. Tak či tak doufáme, že si to budeme užívat.“ komentoval první RZ Dominik v cíli. Martin Vlček je se ztrátou 6,1 vteřiny na 14. místě.
Mezi vozy kategorie Rally3 byl nejrychlejší Igor Widłak z Polska s Fordem Fiesta Rally3. V kategorii Rally4, ale také v Junior ERC, byl nejrychlejší Hubert Laskowski jedoucí s vozem Peugeot 208 Rally4. Z dvojice jezdců s vozy specifikace Rally1 byl rychlejší Thierry Neuville o sedm desetin vteřiny.
Bohužel ne všem se v tomto bariérovém bludišti dařilo. Mnoho lidí muselo couvat a řešit různé technické problémy. Jon Armstrong měl problémy s předním diferenciálem, a nakonec mu kvůli tomu auto v jedné „donutovací“ zóně chcípnulo. Philipa Allena potkala vetší smůla. Na přejezdu upravil tuhost stabilizátorů opačně, než měl, a to vyústilo v řadu problémů. Třikrát musel couvat a jeden „donut“ dokonce minul úplně.
Nejvíce si v této RZ máknul Daniel Alonso Villarón. Tomu krátce po startu selhal posilovač řízení. Musel proto nespočetněkrát couvat, ale nejen to. Jakékoliv řízení bylo velmi těžké, jelikož musel sám přemoct odpor cesty i mechanických komponentů své Fiesty Rally2. Další ze smolařů byla Aoife Raftery. Té zhasl motor kousek od cíle a znovu už nenaskočil. Aoife a spolujezdkyně Hannah McKillop, tak musely svůj Peugeot 208 Rally4 do cíle dotlačit. Tři jezdci se také do určité míry na RZ ztratili. Matteo Doretto, Leevi Lassila a Tom Kässer špatně odbočili na posledním „rozcestí“ před cílem a museli proto couvat.
Sobotní část Rally Sierra Morena odstartuje v 10:00 s RZ2 Obejo 1 o délce 6,7 kilometru. Celkem nabídne páteční část 6 rychlostek, 3 dopoledne a jejich opakování odpoledne, o délce celkové 93,4 závodních kilometrů.