Reklama
background
Adam a Martin B

Adam a Martin Březíkovi

Milan Marušák

11 min čtení
 komentářů

/ „Primární je, že jsem byl vychován v přesvědčení, že závody mě nikdy živit nebudou a nikdy se na ně nesmím upnout tak, abych zapomněl na práci, která mě reálně živí," říká Adam Březík, jeden z předních českých rally jezdců. Jeho slova nejsou jen prázdnou frází - za volantem závodního speciálu tráví víkendy, ve všední dny se učí od svého otce, jak řídit rodinnou pekárnu se 150 zaměstnanci. Pod otcovým vedením poznává, jak koordinovat sedm až osm dodávek rozvážející pečivo a jak zvládat provoz šedesáti zaměstnanců v hlavní výrobě a devadesáti v prodejnách.

„Ve chvíli, když ti někdo vypadne, tak prostě jdeš a mícháš a pečeš a rozvážíš a expeduješ. Musí to jet a tomu musíš obětovat všechno," popisuje realitu podnikání. „Ve chvíli, kdy to funguje, tak máš ty dny volnější, ale když se naskytnou problémy, tak se nezastavíš.“ Tento dvojí život - závodníka a podnikatele - mu dává unikátní perspektivu. Nezatížen nutností živit se motorsportem může ke své závodní kariéře přistupovat s chladnou hlavou a dlouhodobou vizí. „Je super, že máme partnery, bez nich bychom dneska nejeli, ale pořád tady ten kolos musí běžet a musí generovat nějaké zisky, abychom mohli v těch autech sedět," vysvětluje svůj přístup.

Tato filozofie se ukázala jako klíčová zejména během pandemie covidu-19, kdy řada podniků čelila existenčním problémům. „Naštěstí se tehdy závody nejely, protože by stejně nebyly z čeho jet," přiznává Březík s tím, že v době nejtvrdších protipandemických opatření museli soustředit veškerou energii a finance na udržení chodu pekárny v mimořádně náročných podmínkách.

Od Rally talentu k prvnímu vítězství

Cesta Adama Březíka mezi českou rally elitu začala v roce 2016 účastí v projektu Autoklub Rally Talent. První kolo probíhalo v Biskupicích, kde nešlo ani tak o rychlost, jako spíš o techniku jízdy a zvládnutí vozu. Pod dohledem Václava Pecha, jednoho z nejzkušenějších českých jezdců, účastníci absolvovali rozřazovací jízdy. Z tohoto regionálního kola postoupili dva jezdci - Adam Březík a Václav Černín.

Finále se konalo v Sosnové, kde dvanáct vybraných talentů absolvovalo dvoudenní program zahrnující teoretickou i praktickou část. ,,Jeli jsme v Peugeotu 206 RC, což bylo auto, ve kterém Karel Kupec předtím už závodil v nějakých volných pohárech," vzpomíná Březík na finále. Přestože nebyl vybrán jako celkový vítěz, získal zde neocenitelné zkušenosti a rady od Václava Pecha. ,,Byly tam cenné rady od Vaška, kdy popisoval tvorbu rozpisu a spoustu těchto věcí, z kterých si beru neustále inspiraci," říká s odstupem času.

Namísto podpory od Autoklubu si musel vlastní cestu vybudovat sám, což dnes hodnotí překvapivě pozitivně: ,,Určitě mi to něco dalo a hlavně asi jsem si tu cestu mohl udělat podle sebe a ne podle toho, co mi někdo řekne." Dokonce i samotný Václav Pech později přiznal, že lituje, že tehdy Adama více nepodpořili.

Tato samostatná cesta vedla až k historickému momentu v roce 2024 - prvnímu absolutnímu vítězství v rally, když triumfoval na Agrotec Rally Hustopeče. ,,Ten pocit v tu chvíli byl nevěřící," vzpomíná Březík na závěrečné momenty rallye ,,Měli jsme určitý náskok před poslední vložkou. Dostali jsme se mimo hlavní trať do sadu, kde jsme se proplétali mezi stromy. Očekávali jsme, že v této části ztratíme nějaký čas, ale nebyl jsem si jistý kolik přesně a jestli si i přesto udržíme vedení až do cíle. "

Vítězství bylo o to cennější, že přišlo na specifických rychlostních zkouškách v Hustopečích. ,,Je to punkový závod, který mám rád, je to takové prostě jiné než všechny ty ostatní závody. Hodně se tam střídá grip, a člověk s tím autem musí fungovat a pracovat jinak a je to zase o něčem jiném než o té přesné stopě," popisuje specifika závodu. Radost z triumfu navíc sdílel celý tým. ,,Mechanici to někdy prožívají víc než my, protože neví, co se tam děje a neví jak je to moc vypjaté a vidí jenom ty výsledky, vidí jenom ty časy," dodává Březík.

Tento úspěch nebyl jen osobním triumfem, ale zúročením mnohaletého úsilí celého týmu. ,,Je to zhodnocení práce celého týmu, nejenom nás," zdůrazňuje Březík, který si uvědomuje, že za každým úspěchem stojí kromě jezdce a spolujezdce také celý realizační tým. ,,Rád bych to zopakoval, ale myslím, že to budeme mít ještě těžké," uzavírá s pokorou sobě vlastní.

Více než jen závodění

Březíkův přístup k motorsportu daleko přesahuje samotné závodění. Jeho tým se stal průkopníkem v oblasti marketingu a fanouškovské interakce v českém rally prostředí. Za kreativními nápady nestojí jen Adam sám, ale významný podíl na nich mají marketingové specialistky ze Samohýl Motor. ,,Cokoliv takového uděláš šíleného, co nikdo nedělal před tebou, tak to vždycky vyhraje," vysvětluje svůj přístup k propagaci.

Jedním z nejúspěšnějších projektů byla spolupráce se značkou Strip Chips v roce 2019, kdy Březík závodil s Peugeotem 208 R2. ,,Kdyby bylo víc času a upeklo se to trošku dřív, tak bychom měli i kombinézy v tom designu," vzpomíná Březík na unikátní projekt. Auto dostalo speciální polep v barvách značky a v servisní zóně vznikl stánek s ochutnávkami, kde hostesky rozdávaly produkty návštěvníkům během slavnostního startu i cíle. ,,Od té doby jsem asi takový projekt již neviděl," přiznává, i když dodává, že nyní se rýsuje možnost obnovení této spolupráce.

Inovativní přístup týmu se projevuje i v dalších aktivitách. Na Barum Czech Rally Zlín překvapili rozdáváním popcornu fanouškům - zdánlivě jednoduchá aktivita, která měla velký ohlas.

Skutečným vrcholem kreativity se stal projekt s malováním na závodní auto během Filmového festivalu. Původní koncept vznikl spontánně - místo běžného papíru s obrázkem auta dostaly děti možnost kreslit přímo na závodní speciál polepený matnou černou fólií. ,,Přišlo mi to pak hrozná škoda to jenom tak prostě vzít a zahodit ten celý výtvor od dětí," vzpomíná na začátky projektu. Po dohodě s partnery se rozhodli nechat přední část vozu bez reklam a jet závod s dětskými kresbami.

Tento originální přístup měl nečekaný, ale velmi pozitivní dopad - dokázal propojit svět motorsportu s mladou generací. Jak vysvětluje Březík: „Děti, které se podílely na výzdobě závodního vozu během filmového festivalu na náměstí, získaly k motorsportu osobní vztah. Když později viděly vůz na fotografiích, v televizi nebo přímo na závodech, mohly s hrdostí říct - tady je moje malba!" Tento projekt tak přirozeně vzbudil zájem mladých lidí o rally a motorsport obecně. Díky vlastnímu zapojení objevili tento sport a stali se jeho součástí.

Z marketingového hlediska vynikají především dvě rallye soutěže. První je Barum Czech Rally Zlín, která těží z prestiže evropského šampionátu a přitahuje desítky tisíc diváků. Druhou, možná překvapivě, je Mikuláš Rally, kde velký úspěch má start se šotolinovým podvozkem. Jak vysvětluje Březík: „Když pomineme Barumku, která má díky statutu Mistrovství Evropy a obrovské divácké základně mimořádný dosah a generuje nám největší engagement na sociálních sítích, tak druhou nejúspěšnější akcí je právě Mikuláš Rally se šotolinovým podvozkem." Ukazuje se tedy, že klíčem k úspěchu může být jak tradiční prestiž, tak odvážné vybočení ze zajetých kolejí.

Pro úspěšný marketing je klíčové vzájemné propojování jednotlivých aktivit. Když se nějaký marketingový koncept osvědčí, tým ho dále rozvíjí a aplikuje i na další akce. „Všechny tyto aktivity se navzájem podporují a doplňují. Úspěšné nápady z jedné akce přenášíme do dalších podniků. Podle mě je to správná cesta," shrnuje Březík svůj přístup k marketingu.

Pohled do budoucnosti českého motorsportu

Adam Březík otevřeně poukazuje na problémy českého motorsportu, zejména v oblasti propagace a mediálního pokrytí. „V českém rally máme značné nedostatky v oblasti promotérství. Sice nějaký promotér existuje," říká s hořkým úsměvem, „ale nikdo vlastně neví, kdo to je a co přesně dělá. Za posledních pět let se jich vystřídalo několik, všichni fungují na stejném principu a výsledky jejich práce jsou minimální."

Za vzor dává sousední Rakousko: „Tam z každého závodu vysílají livestream na YouTube se šesti až sedmi kamerami. A zvládají to i s omezeným rozpočtem." V České republice byly podobné pokusy spíše ojedinělé: „Například na Rallye Šumava byly živě přenášeny tři rychlostní zkoušky, což bylo skvělé, ale šlo o iniciativu samotného závodu."

Kriticky hodnotí i práci médií v českém motorsportu. „Kromě České televize a Mravence (Petr Eliáš) mi přijde většina médií předpojatá," říká upřímně. Poukazuje na selektivní přístup některých médií: „Například jedna nejmenovaná TV se mnou udělá rozhovor maximálně dvakrát za rok. Některá média se věnují jen vybraným jezdcům."

Pro zlepšení situace určitě existují řešení: „Autoklub by mohl zaměstnat dva až tři mladé lidi na víkendové brigády. Jeden by pokrýval motokáry, druhý motocross a třetí rally. Vytvářeli by reels a stories pro sociální sítě, dělali rozhovory pro Instagram Autoklubu." Zdůrazňuje také důležitost přizpůsobení se novým trendům: „Dnes už nikoho nezajímá osm fotek na Instagramu.

V oblasti podpory mladých talentů má jasnou vizi: „Autoklub by měl každoročně vybrat dva až tři mladé jezdce a finančně je podporovat." Kritizuje současný systém reprezentace, který se soustředí pouze na mezinárodní úroveň: „Není ideální posílat osmnáctileté jezdce rovnou do mistrovství Evropy. Měli by nejprve získat zkušenosti v českém šampionátu."

Co se týče budoucnosti světového rally, Březík očekává po roce 2027 spíše evoluci než revoluci: „Pravděpodobně se toho moc nezmění, možná přibude více soukromých týmů." Právě návrat soukromých týmů by podle něj mohl oživit šampionát.

K otázce prosazení českých jezdců ve WRC se staví realisticky: „Ukažte mi v Česku někoho, kdo dokáže investovat desítky až stovky miliónů a probojovat se až do WRC." Zdůrazňuje důležitost podpory národních autoklubů: „Belgický autoklub své jezdce výrazně podporuje, francouzský ještě více. Bez podpory francouzského autoklubu by například Formaux nebyl tam, kde je."

Adam Březík patří společně s Erikem Caisem k jezdcům, kteří svou závodní kariéru nezačali tradičně na motokárách, ale na horských kolech. „Tento netradiční začátek se ukázal jako výhoda," vysvětluje Březík. „Na kole se naučíte vnímat rychlost a přilnavost povrchu, a hlavně překonáte strach." Úspěšnost této cesty dokládá příkladem Nicolase Vouilloze, devítinásobného mistra světa v downhillu, který později zazářil i v rally.

Klíčovým faktorem jeho současné rychlosti bylo ježdění s Mitsubishi Lancer EVO na sněhu. ,,To je jeden z hlavních důvodů, proč jedu tak rychle," přiznává Březík. Právě tyto zkušenosti mu pomohly rozvinout cit pro auto: ,,To je věc, která mě velmi naučila hrozně vnímat auto, pracovat s váhou auta, pracovat s těžištěm. Dokázat si s ním jakoby hrát, posouvat si ho kamkoli a dokázat ho řídit jako na kluzkém povrchu."

Přestože už má na kontě vítězství v mistrovském závodě, jeho ambice tím nekončí. Velkým snem je start na některém ze severských podniků. „Toužím po jakémkoliv závodě na sněhu ve Švédsku nebo Finsku," říká. Zvažovali jsme start na Arctic Rally, ale k severským soutěžím přistupuje s respektem: „Aby to mělo smysl, potřebujete absolvovat celou sezónu v regionálním šampionátu a důkladně poznat místní specifika."

Důležitost kvalitní přípravy dokládá nedávnou zkušeností ze Švédska: „Strávili jsme tam šest dní tréninkem na dvou jezerech, kde nám dvakrát denně upravovali ledovou dráhu." Takovou intenzivní přípravu považuje za nezbytnou pro jakýkoliv severský start.

Březík zůstává ve svých ambicích realistický. Místo snění o světovém šampionátu se soustředí na závody, kde může být konkurenceschopný a které dávají smysl i pro rodinný tým. „Větší radost mi přináší technické závody na mokré šotolině než extrémně rychlé soutěže s množstvím horizontů," vysvětluje svůj přístup k výběru závodů. Své zkušenosti rozšiřuje na různých površích, jako například na německém šotolinovém závodě Lausitz.

V jeho rozvoji hraje důležitou roli i spolupráce se zkušenými jezdci. „Hodně mě posunula spolupráce s Honzou Kopeckým, Václavem Pechem a Romanem Krestou," přiznává. „Roman mi navíc pomohl s nastavením rally auta a jezdeckými dovednostmi," dodává Adam. Zdůrazňuje však potřebu najít vlastní cestu: „Je důležité si od každého vzít to, co vám osobně vyhovuje, a vytvořit si vlastní styl."

„K úspěchu v rally vede jediná cesta - konzistentnost po celý rok. Musí perfektně fungovat spolupráce v týmu, všechny součásti do sebe musí přesně zapadnout a vše musí běžet jako na drátkách. Teprve když tohle všechno dokážete sladit, můžete pomýšlet na vítězství."

Adam Březík reprezentuje novou generaci českých rally jezdců - kombinuje vášeň pro motorsport s podnikatelským přístupem, inovativním marketingem a realistickým pohledem na svět rally sportu.

Připravili jsme pro vás exkluzivní pokračování našeho povídání s rodinou Březíkových. V druhé části vám přineseme unikátní pohled na motorsport očima Martina Březíka, otce úspěšného rallyového jezdce Adama. Martin, který si prošel vlastní závodní kariérou a zároveň vybudoval prosperující firmu, se s námi podělí o své bohaté zkušenosti a postřehy z motoristického sportu.

Adam Březík avatar

Adam Březík

Adam Březík je mladý český rallyový jezdec ze Zlína, který k motoristickému sportu přičichl už v dětství díky svému otci. V jejich rodinné garáži byla vždy zaparkovaná nějaká soutěžní "barumka", což v mladém Adamovi postupně rozdmýchávalo vášeň pro tento sport.
 komentářů
Sdílej